Herkkä laukeaminen
03.03.2023
Puhuin isosiskoni kanssa seksistä. Minulla ei vielä ole siitä kokemusta, mutta siskolla jo on. Hän sanoi, että pojalla voi tulla siemensyöksy tosi herkästi. Hän oli eka kerralla vain nuolaissut varovasti pippelin päätä, ja poika oli saanut silloin siemensyöksyn siskoni suuhun. Eikö siemensyöksyn tuloa voi hallita lainkaan? Voiko pippeli olla liian herkkä kosketukselle? Eikö yllättävä siemensyöksy voi tuntua nololta pojasta? Mitä hänelle voisi silloin sanoa?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
06.03.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kiva kuulla, että sinulla on jokun läheinen ihminen, jonka kanssa voit keskustella arkaluonteisistakin asioista luottamuksellisesti. Isosiskosi on oikeassa siinä, että siemensyöksy voi tulla pojalla herkästikin eikä sitä kannata nolostella. Siemensyöksyn herkkyyteen voivat vaikuttaa monet yksilölliset ja tilannekohtaiset seikat kuten ikä, viimeisimmästä siemensyöksystä kulunut aika, kiihotusaste tai tilanteesta riippuen esimerkiksi suuri jännitystila. Usein nuorena, etenkin mikäli seksikokemuksia ei ole juuri takana, saattaa penis herkästi reagoida siemensyöksyllä uuteen ja jännittävään kokemukseen. Ylipäätään jännitys saattaa vaikuttaa siten, että siemensyöksy tulee nopeasti.
Seksi on herkkä osa-alue ihmisen elämässä eikä siihen kuulu toisen nolaaminen millään tavalla. Mikäli poika sattuu laukeamaan yllättävän nopeasti, ei siitä kannata tehdä mitään numeroa. Mikäli poika selvästi nolostuu tilanteesta, voi häntä rauhoitella sanomalla että ei haittaa ja kertoa asian olevan normaalia. Siemensyöksynkin jälkeen voi jatkaa toisen hyväilyä, mutta poikaa ei välttämättä kannata hyväillä suoraan peniksestä heti laukeamisen jälkeen sillä penis voi tuntua erityisen herkältä. Esimerkiksi poika voi hyväillä sinua, vaikka olisikin itse juuri saanut siemensyöksyn. Joskus penis voi saavuttaa uuden erektion nopeastikin siemensyöksyn jälkeen, mikäli seksuaalinen jännite säilytetään esimerkiksi hyväilyn muodossa. Yleensä toisen siemensyöksyn saaminen heti ensimmäisen jälkeen voi kestää kauemmin kuin ensimmäisen.
Siemensyöksyä voi oppia hallitsemaan jonkin verran. Tässä auttaa oman kehon tunteminen sekä lihaksiston (etenkin lantionpohjalihaksiston) hallinta. Joitakin auttavat myös mielikuvaharjoitteet, joita poika voi tehdä, mikäli hän kokee laukeavansa liian herkästi. Mielikuvaharjoitteiden avulla mieltä yritetään häiritä siten, että ajatus pakotetaan toisaalle orgasmin lähestyessä. Käytännössä poika voi yrittää harhauttaa itsensä ajattelemaan jotakin mahdollisimman epäeroottista, esimerkiksi matemaattista yhtälöä tai hän voi esimerkiksi tuijottaa lattialla makaavaa likaista sukkaa. Myös erilaisia asentoja kannattaa kokeilla; esimerkiksi lusikka-asennossa mies ei voi liikkua kovin nopeasti, mikä voi hidastaa laukeamista. Mikäli seksin harrastamisen avulla harjoittelu ei tuota toivottua tulosta, on olemassa myös erilaisia masturbaatioharjoituksia, joiden avulla poika voi yrittää kehittää kestävyyttään. Yksi vastaavista harjoitetekniikoista on nimeltään start&stop, mutta en usko, että sellaisille on vielä tarvetta.
Mikäli poika edelleen mieheksi jo kasvaneena kokisi kärsivänsä liian herkästä siemensyöksystä, on apua saatavilla. Silloin kannattaa kuitenkin kääntyä ensimmäisenä lääkärin puoleen. On kuitenkin hyvä muistaa, että seksielämään mahtuu kaikenlaista, myös nopeita laukeamisia. Niistä ei kannata ottaa stressiä puolin eikä toisin. Naisena sen voi ottaa jopa kohteliaisuutena. Tärkeintä on kuitenkin yhdessäolo, läsnäolo sekä se, että kummatkin haluavat tehdä toiselle hyvää. Ja kuitenkin- eikö usein peniksen hyväilyn tarkoituksena ole saattaa toiselle siemensyöksy? Näin ollen ei varmaan ole väliä tapahtuuko se ennemmin vai myöhemmin. :)
Terkuin Stinke