Huoli omasta laukeamisesta
03.08.2023
Saan siemensyöksyn runkatessa niin nopeasti, etten oikein uskalla ajatellakaan miten helposti se tulisi tytön kanssa ollessa. Entä, jos siemensyöksy tulisi heti tyttöä hyväillessä? Olisi aika nolo juttu, jos laukeaisin silloin, kun tytöllä on vielä rintaliivit ja pikkuhousut yllä. Sitä olisi vaikea selittää ymmärrettävästi. Olisi itselle hyvä tietää, milloin on kyse poikkeuksellisen herkästä siemensyöksystä, ja voiko sitä mitenkään pitkittää.
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
11.08.2023
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Ymmärrän hyvin huolesi, ja on hyvä, että haluat ottaa asian esille.
Määritelmän mukaisesti siemensyöksy on ennenaikainen, jos se tulee 1-3 minuutin kuluttua yhdynnän alkamisesta. Jos vaiva on synnynnäinen, aikaraja on minuutti, jos vaiva ilmenee uutena, raja on kolme minuuttia. Käytännössä ei tietenkään tarvitse laskea sekunteja, vaan määritelmä on suuntaa antava.
Ennenaikainen siemensyöksy on hyvin yleinen vaiva, länsimaissa siitä kärsii arviolta noin 20 % miehistä kaikissa ikäryhmissä. Noin joka kolmas mies kokee sitä jossakin elämänvaiheessaan.
Kerroit laukeavasi runkatessasi, ja ymmärtäisin, ettet vielä ole kokeillut yhdyntää tytön kanssa. Runkkaaminen on aika mekaanista ja samanlaisena toistuvaa liikettä, ja voi sen vuoksi saada sinut laukeamaan nopeasti.  Oikea rakastelutilanne voi olla jotain aivan muuta, eikä ole varmaa, että reagoit siinä samalla tavalla. Ongelma on hyvin yleinen pojilla, eikä sitä kannata ujostella. On tärkeää, ettet lähde harjoittamaan seksiä vain itse aktin vuoksi, vaan että todella pidät tytöstä ja haluat jakaa hänen kanssaan aikaa muutenkin. Siten välillenne voi syntyä lämmin ja luottamuksellinen suhde, jossa te voitte puhua esimerkiksi tästä ongelmasta ja tutustua yhdessä siihen, miten kehonne toimivat, ja vapautua siten ehkä turhista suorituspaineista. Kukaan ei ole ”hyvä” seksissä syntyessään, vaan se on kuten mikä tahansa taito, sitä on harjoiteltava ennen kuin se alkaa sujua, ja puhuminen kumppanin kanssa on tässä hyvin tärkeää. Seksin ei myöskään tarvitse loppua ensimmäiseen ejakulaatioon, vaan saatat sen jälkeen kiihottua uudelleen ja saada erektion. Tilanteessa ei kuitenkaan kannata kiirehtiä, vaan rentoutua olemaan yhdessä.
Jos ongelma jatkuu, kun aloitat aktiivisen seksielämän, niin voit puhua siitä esimerkiksi kouluterveydenhoitajalle. Hänellä on todennäköisesti aiheesta jo kokemusta ja osaa kertoa millainen apu voisi tulla kysymykseen. Hän voi ohjata sinut esim. seksuaalineuvontaan tai tarvittaessa lääkärille.
Mukavaa syksyä!
t. Päivi