Kiihottuneena olon pidentäminen
12.02.2024
Voiko omaa kiihottumisen kestoa pystyä lisäämään jollakin tavalla? Olisi nautinnon kannalta huippujuttu, kun pysyisin kestämään voimakkaampaa kiihotusta pitempään, ennen kuin laukean. Se olisi hyvä tyttöystävällekin, kun yhdyntä kestäisi pitempään.
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
16.02.2024
Hei ja kiitos kysymyksestä!
On hienoa, että ajattelet myös tyttöystävääsi ja hänen kokemustaan teidän yhteisen seksinne aikana. Nopea laukeaminen on erittäin yleistä, eikä mies lauettuaan läheskään aina ajattele miltä kumppanista tuntuu. Naiset kiihottuvat monta kertaa hitaammin kuin miehet, ja esileikki onkin sen vuoksi hyvin tärkeää. Yhdyntä saattaa siitä huolimatta loppua molempien mielestä liian nopeasti.
Kiihottuneisuutta on aivan mahdollista pitkittää. Jotkut miehet harjoittavat hengitys- ja lantionpohjan lihaksia, ja oppivat sen avulla olemaan laukeamatta. He saattavat käydä aivan rajalla, mutta pystyvät jarruttamaan ja sen jälkeen jatkamaan yhdyntää uudella energialla. Kumppanin on tällöin oltava ”leikissä” mukana ja tarvittaessa passiivisena, jolloin hän tukee miehen laukeamattomuutta. Taito on opittavissa, mutta se saattaa vaatia paljon harjoittelua ja kärsivällisyyttä ja edellyttää hyvää ja turvallista parisuhdetta.
Laukeamattomuus, pitkään jatkuva rakastelu, puhdas rakkaus, ja seksuaalienergia ovat keskeisiä käsitteitä tantrassa, joka on vanha itämainen filosofia. Omaa kehoa hoitamalla ja erilaisten harjoitteiden avulla tantrinen mies voi saavuttaa laukeamattomuuden tilan ja kaikki sukupuolet kyvyn kokea kehossaan energeettisiä orgasmeja. Seksi on kuitenkin vain pieni osa tantran filosofiaa. Voit lukea siitä lisää Sexpon julkaisemasta blogista https://sexpo.fi/blogi/nelja-myyttia-tantrasta/
On myös hyvä tiedostaa, että orgasmi ja siemensyöksy ovat kaksi eri asiaa. Mies voi kokea kehossaan orgasmin kaltaisia tunteita, vaikka hän ei ejakuloi, tällöin puhutaan edellä mainituista energiaorgasmeista. Meillä kaikilla on kehossamme seksuaalienergiaa, jota voidaan herätellä ja kanavoida erilaisin hyväilyin ja hierontaliikkein. Seksi on kulttuurissamme myös hyvin yhdyntäkeskeistä, mikä sulkee pois monta ihanaa tapaa harrastaa seksiä. Hyvää seksiä voi siis olla myös kokonaan ilman penetraatiota, jos molemmat osapuolet suhtautuvat siihen avoimesti, kokeilunhaluisesti ja heidän välillään vallitsee turvallinen ilmapiiri.
Toivottavasti voit vastauksen avulla jatkaa asian tutkimista.
Hyvää kevättä!
//Päivi