Kysymyksiä pitkäkestoisesta seksistä
09.06.2023
Hei. Haluaisin kysyä pitkään jatkuvasta seksistä, koska olen lukenut ja kuullut, että seksiä jatkettaisiin tuntien ajan. En tiedä onko sellainen totta, ja siksi tästä kyselenkin. Olen itse 19-v nainen, ja kiinnostunut hyvinvointiin liittyvistä asioista. Voivatko seksin molemmat osapuolet (yleensä mies ja nainen) säilyttää seksuaalisen halun ja etenkin kiihotuksen niin kauan, että tuollaiset koko yön seksisessiot olisivat mahdollisia? On selvä, että yhdynnät eivät voi jatkua loputtomiin, mutta itsestäni tuntuu oudolle, jos esim. kahden laukeamisen jälkeen mies olisi valmis jatkamaan. Voiko joillakin kiihotus pysyä yllä ilman taukoja, tai herätä heti uudestaan, vaikka olisi lauennut jo useamman kerran? Eikö siinä fysiologia tule vastaan? Vai onko nuori poika tai mies oikeasti valmis seksiin lähes jatkuvasti? Ymmärrän kyllä, että yhdyntöihin käytettävä aika olisi vaan pieni hetki kokonaisuudesta, johon sisältyisi suuseksiä, hyväilyjä ja kaikkea mitä yhdessä voidaan tehdä. Entä sitten nainen? Voiko nainen olla lähellä orgasmia tuntien ajan niin, että orgasmia pidettäisiin juuri tulossa olevana, mutta ei annettaisi kuitenkaan sen tulla? Jos tämä olisi mahdollista, voin kuvitella, että nainen olisi valmis todella pitkiin seksileikkeihin. Vai onko joillakin naisilla kyky saada useita orgasmia, ja säilyttää silti halu saada niitä lisää? Eikö myös nautinnolla ole rajansa, ettei kukaan voi nauttia määräämättömän pitkään? Näitä olen miettinyt. Haluaisin itsekin kokea mahdollisimman voimakasta nautintoa mahdollisimman pitkään, mutta eihän mikään puu kasva taivaaseen asti. Olisi myös kiva tietää olisiko teillä vinkkejä, joista olisi apua pitkään jatkuviin seksisessioihin.
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
12.06.2023
Hei,
Kiitos yhteydenotostasi. Esität useita kysymyksiä koskien pitkään jatkuvaa seksiä, joihin yritän tässä antaa sinulle vastauksen.
Ensinnäkin, elokuvista/kirjoista/keskusteluista voi helposti saada sellaisen kuvan, että mitä pidempään seksi kestää sen parempaa se on. Tai että seksin kesto olisi jokin merkki siitä, miten hyvä on sängyssä. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Seksi, joka kestää esimerkiksi 10 minuuttia voi olla ihan yhtä tyydyttävää kuin seksi, joka kestää koko yön. Kaikki riippuu täysin siitä, ketkä seksissä ovat osallisena ja mitä juuri siltä seksikerralta toivoo ja odottaa. Erittäin harvoin pystytään harrastamaan yhdyntää monen tunnin ajan, oli sitten kyseessä nainen tai mies. Jos seksi yksinomaan koostuu yhdynnästä aiheuttaa hankaus jossain vaiheessa kipua molemmille osapuolille.
Se kuinka kauan laukeamista voi jarruttaa on yksilöllistä, jonka vuoksi se voi vaihdella paljon kerrasta toiseen. Miehelle laukeaminen ja orgasmi eivät välttämättä tarkoita samaa asiaa, vaikkakin ne usein tapahtuvat samanaikaisesti. Mies voi harjoittaa kykyään kokea orgasmi laukeamatta (esimerkiksi tantra-harjoitusten kautta), mutta siihen tarvitaan aikaa ja paljon kärsivällisyyttä. Se kuinka nopeasti mies voi saada erektion uudestaan laukeamisen jälkeen vaihtelee myös suuresti. Joskus voi saada uuden erektion ja jatkaa melkein heti, kun taas toisilla kerroilla tarvitaan pidempi lepoaika sessioiden väliin. Naisilla on yleisesti ottaen helpompaa saada useampi orgasmi saman session aikana, ja hän ei välttämättä tarvitse lepoaikaa palautuakseen, mutta tämäkin on yksilöllistä. Nainen tuntee itsensä yleisesti tyytyväiseksi orgasmin jälkeen, mutta jos silloin ottaa pienen tauon ja esimerkiksi keskittyy kumppaniinsa tai vain hetken lepää voi hän sen jälkeen jatkaa ja kokea useamman orgasmin.
Jotta seksi kestäisi niin pitkään kuin mahdollista on hyvä vaihdella usean eri aktiviteetin välillä. Ei siis välttämättä seurata mallia ”esileikki – yhdyntä – orgasmi”, vaan vaihdellaan yhdynnän ja esimerkiksi suuseksin, suudelmien ja hyväilyn välillä. Ei ole olemassa tiettyä järjestystä, jota pitäisi noudattaa seksiä harrastettaessa, vaan eri aktiviteetteja voi tehdä haluamassaan järjestyksessä. Pitää kuitenkin muistaa, että seksi kumppanin kanssa on toisen kuuntelemista ja yhdessä asioista nauttimista.
Paras vinkki, minkä voin antaa sinulle on: opi tuntemaan itsesi ja miten kumppanisi toimii seksuaalisessa mielessä sekä mistä asioista hän nauttii. Tällä tavoin löydätte mahdollisimman monia eri asioita, joista voitte yhdessä nauttia, eikä seksi keskity ainoastaan yhdyntään. Tällöin seksi todennäköisesti kestää myös pidempään. Muista kuitenkin, että seksin kesto ei ole hyvän seksin mittari. Hyvä seksi mitataan nautinnolla yhdessä tehdyistä asioista.
Hyvää kesää!
Terkuin, Lila