Nautinto yhdynnässä
01.10.2024
Onko mahdollista määritellä jotenkin ymmärrettävästi, että mikä tai mitkä tekijät tuottavat yhdynnässä koettavan nautinnon. Ja voiko sitä eritellä niin, että asia tulisi huomioiduksi sekä naisen että miehen kannalta?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
01.10.2024
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Joudun valitettavasti tuottamaan sinulle pettymyksen tässä asiassa, sillä on täysin mahdotonta määritellä yhdynnässä koettavaa nautintoa yleisesti. Tämä johtuu siitä, että yhdyntä on kahden ihmisen välinen kokonaisvaltainen vuorovaikutustilanne, jossa on monta ulottuvuutta (mm. fyysinen, psyykkinen, henkinen jne). Myös moni muu muuttuja vaikuttaa asiaan, esim. paikka missä yhdyntää harrastetaan, henkilöiden välinen keskinäinen kemia, keskinäinen mahdollinen rakkaussuhde, keskinäinen luottamus, minäkuva, suhde omaan kehoon ja niin edelleen aina valaistuksesta ja vireystilasta lähtien.
Lisäksi jokaisen ihmisen seksuaalisuus on ainutlaatuista, samoin nautinnon kokeminen. Jotkut voivat yhdynnän aikana pitää erityisen paljon esimerkiksi klitorikseen kohdistuvasta kosketuksesta, kun taas toisille alue voi olla niin herkkää, että he eivät halua lainkaan suoraa kosketusta kyseiselle alueelle. Joillekin erityistä nautintoa yhdynnässä voi tuottaa toisen ihmisen läheisyys, jolloin suurin nautinto yhdynnästä voi syntyä silmiin katsomisesta. Joku toinen puolestaan voi kokea suurinta nautintoa saadessaan kosketella kumppaninsa nahkavaatetta yhdynnän aikana.
Edellä mainittujen esimerkkien valossa ymmärrät varmasti, miksi nautinnon kuvaaminen yleisellä tasolla on hankalaa. Hankalammaksi asian tekee vielä se, että nautinto ja sen kokeminen voi vaihdella. Se, mikä tänään tuntuu erityisen hyvältä, ei välttämättä tunnu siltä huomenna - huomenna jokin toinen asia voi sytyttää enemmän. Mielekkäämpää kuin nautinnon pohtiminen yleisesti onkin omaan seksuaalisuuteen ja nautintoon tutustuminen. Kehotankin sinua tutustumaan omiin ajatuksiisi ja omaan kehoosi. Voit kokeilla koskettaa sitä eri paikoista ja eri tavalla ja katsoa, kuinka kehosi ja mielesi reagoivat erilaisiin ärsykkeisiin, joita sille tarjoat fyysisesti tai vaikka vain ajatusten tai fantasioiden tasolla.
Yst.terv. Stinke