Oikeanlainen hygienia
29.01.2024
Onko hyväksi pestä penis aina suuseksin jälkeen, vaikka tyttöystävä nuolee sen puhtaaksi? Kysyn tätä sen takia, koska olen ymmärtänyt, että liialliset pesut eivät ole hyväksi herkälle iholle.
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
02.02.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Penis kannattaa pestä myös suuseksin jälkeen. Pelkkä vesipesu riittää, pesuaineita ei tarvita. Penis pestään hellävaroen, sillä etenkin terskan iho on ohutta limakalvoa ja voi herkästi kuivua tai jopa tulehtua liiasta pesusta – älä siis hinkkaa. Myös esinahan alta tulee pestä liu’uttaen esinahkaa taakse, mikäli mahdollista, ettei sinne pesiydy likaa ja bakteereja.
Jos olet tyttöystäväsi kanssa vakituisessa suhteessa eikä teillä ole todettu sukupuolitauteja, niin suuseksi on varsin turvallista ilman suuseksisuojaa. Jos kumppani on satunnainen et välttämättä tiedä hänen terveydentilaansa, ja tällöin suuseksissäkin on hyvä suojautua kondomilla (naiset suuseksisuojalla), koska sukupuolitaudit leviävät helposti myös suuseksissä.
Terveisin, Päivi