Omaisista ei ole ollut tukijaksi tärkeissä asioissani
20.07.2024
Minulla on kaksi vanhempaa veljeä. Olen 29 ja he 37 ja 41.Veljeni kiusasivat minua seksiasioilla nuorena pahastikin. Puhe oli usein sitä koska olen "saanut". Aloin välttelemään naisten seuraa vaikka heistä muuten pidin. Naisen suo-raan kysyminen ulos on minulle vieläkin vaikeaa ja en ole koskaan ollut yhdynnässä. En kehdannut tuoda ketään naista kotiini tai pitää tyttöystävää veljieni takia. Pelkäsin, että minulle nauretaan. Samoin vanhempani ovat oppimattomia. Halusin yliopistolle ja pääsin sinne. Päätin heti kieltää tunteeni mukaviinkin nuoriin naisiin joita tuli jopa luokseni. Pelkäsin, että minut jätetään ja menen siitä "sekaisin" enkä pysty keskittymään opintoihin. Tiesin, ettei veljistäni, parista kaveristani ja vanhemmistani ole minkään auttajaksi jos keskeytyksiä opintoihin alkaa tulla.
Kysynkin jos nyt valmistuneena tapaisin naisen koska voisin ottaa puheeksi, että en koskaan ole ollut yhdynnässä? En saa kondomia pysymään penikseni päällä vaan erektio menee heti pois kun kondomia yrittää laittaa. Miten saan pidettyä erektion kondomin kanssa jotta emättimeen yhdyntä onnistuu? Jos haluaisin antaa naiselle suuseksiä olisiko käytävä sitä ennen sukupuolitautitestissä? Juttelin yhden mukavan naisen kanssa ja suoraan sanottuna olisin halunnut nuolla häntä. Miten sellaisen asian voisi ottaa puheeksi? Voisinko saada ennenaikaisen siemensyöksyn sekä miten se ilmenee? Minun on vieläkin vaikea jotenkin lähestyä naisia josta pidän sillä seurustelu on minulle aivan uusi ja jännittävä asia.
Minusta minun pitäisi tukea mahdollista tulevaa tyttöystävää hänelle tärkeissä asioissa. Mutta sitä odotan myös häneltä. Haluan varmaan vielä opiskella ja haluan että hän esimerkiksi auttaisi minua kirjallisuuden hankinnassa ja vaikka oikoluvussa. Koen, että minulla ei ole varaa juosta vain kahviloissa tai muotivaatteiden perässä. Tämä on ehkä hieman inhottavasti sanottu, mutta tarkoitan, että haluaisin auttaa häntä että hän menestyy ja samoin minä haluan menestty. Kyseessä voisi olla esimerkiksi yhteisen perheen perustaminen. Olenko oikeassa?
On tämä aika kauheaa, että nuoriin naisiinkin on saanut tunteessa kieltää. Näin koen. Tosi rakkauden kaipuu ja halu
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
29.07.2024
Kiitos kysymyksestäsi.
Taustasi on ollut seksuaalisuuden näkökulmasta haasteellinen, on hyvä, että olet lähtenyt sitä purkamaan. Kokemuksesi kasvuiässä vaikuttavat varmasti tilanteeseesi, ja mietinkin, oletko saanut asiassa koskaan ammattimaista keskusteluapua, vai oletko miettinyt asioita vain itseksesi? Keskusteluapu on usein hyvä keino selkeyttää ajatuksia ja saada vinkkejä siihen, miten voit kasvuympäristöstäsi huolimatta toteuttaa omaa seksuaalisuuttasi ja eheytyä kokemuksistasi. Yksi taho, jonka puoleen voit kääntyä maksutta on Sexpo, seksuaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi Suomessa toimiva säätiö, https://sexpo.fi/neuvonta/.
Kun kohtaat naisen, jonka kanssa sinun on hyvä olla ja jonka kanssa haluat harrastaa seksiä, näen suotavana, että kerrot avoimesti kokemattomuudestasi. Sen ei tarvitse olla este hyvälle seksille, jos molemmat osapuolet ovat siitä tietoisia ja etenevät asiassa toista kunnioittaen ja avoimin mielin. Seksiä ei tarvitse kenenkään ”osata”, vaan se on asia, joka parhaimmillaan opetellaan yhdessä. Sille on myös annettava aikaa – asiassa ei kannata kiirehtiä. Ihmisten kemiat ovat erilaisia, ja seksi on aina hyvin yksilöllinen kokemus. Tärkeää on avoin ja kuunteleva kommunikointi, molempien on voitava puhua omista rajoistaan ja toiveistaan ilman, että toinen tuomitsee.
Kondomin käyttöä voi harjoitella myös kumppanin kanssa. Erektio sooloseksissä ei välttämättä ole lainkaan samanlainen kuin erektio kumppanin kanssa. Voit esimerkiksi olla kumppanin kanssa paljon kiihottuneemmassa tilassa, jolloin erektio saattaa pysyä pitempään. Seksi on myös paljon muutakin kuin penetraatio, se voi sisältää hyväilyjä, mielikuvitusleikkejä, suuseksiä, ja siinä voidaan käyttää myös erilaisia seksileluja. Näissäkin asioissa voi edetä avoimesti keskustellen.
Uuteen seksikumppaniin tutustuttaessa voi aivan hyvin ehdottaa sukupuolitautitestiä, se on ihan kohtuullista. Seksitaudit voivat tarttua sekä suojaamattomassa suuseksissä että penetraatiossa, ja niiden torjuminen on kaikkien edun mukaista. Hyvin varustelluista apteekeista ja erotiikkaliikkeistä voi ostaa naisille tarkoitettuja suuseksisuojia, peniksen päällä voidaan käyttää kondomia. Kun suhde on edennyt intiimiksi, on luonnollista esittää seksiin liittyviä toiveita, esimerkiksi suuseksistä tai jostain muusta nautintoa tuottavasta asiasta.
Ennenaikaisesta siemensyöksystä voit lukea lisää esimerkiksi täältä. Siihen ei välttämättä liity orgasmia, vain ejakulaatio. Sitä ei kuitenkaan kannata miettiä liikoja etukäteen, tutkimuksen mukaan sitä esiintyy vain noin 20 % miehistä, ja vaivaan on olemassa erilaisia hoitovaihtoehtoja.
Asetamme parisuhteessa toisillemme erilaisia odotuksia ja vaatimuksia, mikä on ihan luonnollista. Toisen tukeminen ja kannustaminen ovat tärkeitä asioita, ja hyvässä suhteessa ne toteutuvat vastavuoroisesti. Toiseen kannattaa kuitenkin tutustua ilman kiirettä, jotta voitte saada käsityksen siitä, sovitteko toisillenne, ennen kuin mietitte yhteiselämän sisältöä tarkemmin. Kahden ihmisen suhde on aina jonkinlainen kompromissi, omista toiveistaan on voitava joustaa ja samalla on opittava antamaan tilaa. Parhaimmillaan se johtaa antoisaan parisuhteeseen, jossa molemmat osapuolet saavat tarvitsemansa ja kasvavat yhdessä. Perheen perustamisessa kannattaa keskustella myös arvoista ja yrittää löytää yhteinen linja, perhe-elämä voi siten sujua helpommin.
Toivotan sinulle hyvää kesän jatkoa!
T. Päivi