Onnistuuko pippelin vienti pimppiin?
09.06.2023
Ensimmäisen yhdynnän odotus on saanut miettimään meneekö pippeli varmasti helposti tytön pimppiin. Olen katsonut pornoa, ja siinä ei näy vaikeuksia olevan. Eikö kuitenkin oikeasti ole vaikea päästä ekalla kerralla sisään? Ei saa satuttaa tyttöä, ja eka kerralla kun kaikki on uutta. Olenko turhaan huolissani, vai onko tässä yleensä vaikeuksia?
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
12.06.2023
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi ja yhteydenotostasi. Ensimmäinen yhdyntä on uusi tilanne ja kun jotain tehdään ensimmäistä kertaa, on mahdotonta tietää tasan tarkkaan, miten toimia. Ja vaikka teoriassa olisikin selvät sävelet, ei se aina käytännössä ole niin yksinkertaista.
Pornon katsomisessa ei ole mitään väärää, mutta pornoa ei tule pitää ohjekirjana seksin harrastamiseen. Pornosta voi toki hakea inspiraatiota, mutta sitä ei kannata käyttää mallina sille, miten seksiä tulisi harrastaa tai miten jonkun toisen kanssa tulisi toimia. Pornossa nähty ei vastaa todellisuutta, eikä siihen siksi kannata verrata itseään tai olettaa, että se mikä pornossa aiheuttaa nautintoa tuntuisi automaattisesti omasta kumppanista tai itsestä hyvältä. Olet oikeassa siinä, että pornossa ei varmastikaan ole vaikeuksia viedä pippeliä pimppiin, mutta se mikä pornossa jää näyttämättä on jännityksen tuomat elementit. Jos tuleva yhdyntä jännittää kovasti voi pojalla olla vaikeaa pitää pippeli erektiossa, kun taas tyttö kovasti jännittäessään ei välttämättä kostu ja emätin voi jännittyessään jopa krampata, jolloin sormenkin vieminen pimppiin voi tuottaa kipua. Turvallisuuden ja luottamuksen tunteen lisääntyessä on molemmilla osapuolilla helpompi rentoutua ja olla läsnä hetkessä toistensa kanssa.
On hyvä, että mietit näitä asioita etukäteen ja otat esille tärkeän pointin tuodessasi ilmi, ettei saa satuttaa tyttöä. Tässä piileekin jutun juoni. On tärkeää pystyä keskustelemaan seksistä avoimesti jo ennen yhdyntään ryhtymistä, jotta vältytään ikäviltä kokemuksilta. Kukaan ei voi toisen puolesta päättää milloin on valmis harrastamaan seksiä ja vaikka kokisikin itse olevansa valmis, voi mieli muuttua, kun tilanne on käsillä, mikä on täysin ok. On tärkeää huomioida omat ja toisen osapuolen henkilökohtaiset rajat, jotta vältytään niiden rikkomiselta. Avoin keskustelu ja kommunikaatio auttavat rajojen selvittämisessä ja niiden sisällä pysymisessä. Koska olemme kaikki yksilöitä, voi ensimmäinen yhdyntä tuottaa epämukavuuden tai jopa kivun tunteita toisille tytöille, kun taas toisille ei. Tärkeintä onkin edetä rauhassa ja varoen kumppaniaan kuunnellen. Tarpeeksi pitkä esileikki auttaa tytön kostumista ja avautumista. Liukuvoiteen käyttö on myös suositeltavaa.
Ensimmäiseen kertaan liittyy usein pientä sähläystä ja jännitystä, mikä kuuluu asiaan. Sitä ei siis kannata pelästyä. Kunhan molemmilla on turvallinen ja rentoutunut olo toisen kanssa, voi ensimmäisen kerran kokemusta muistella hymyssä suin ja aina voi kokeilla uudestaan, mikäli ensimmäisellä kerralla ei syystä tai toisesta sujunutkaan. Seksissä ei ole kyse suorittamisesta, vaan ilon ja nautinnon tuottamisesta molemmille osapuolille. Ei siis kannata huolehtia siitä, onko pippelin vieminen pimppiin helppoa vai vaikeaa, vaan keskittyä olemaan läsnä hetkessä. Muista myös kondomin käyttö raskauden ehkäisemiseksi ja suojaksi sukupuolitaudeilta. Tätä kannattaa harjoitella jo etukäteen, sillä ihan niin kuin monessa muussakin asiassa, harjoitus tekee mestarin!
Terkuin, Lila