Orgasmin viivästyttäminen
01.11.2024
On miettiny semmosta, että kun pojat yrittää viivästyttää orgasmiaan, että se olisi lopulta voimakkaampi, että toimiiko sama juttu tytöillä. Kun tyttöjen on vaikea saada koko orgasmia. Katoaako se kokonaan, jos sitä yrittää viivyttää silloin kun se olisi tulossa?
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
15.11.2024
Hei,
kiitos kysymyksestäsi, on hyvä miettiä asiaa molempien osapuolten näkökulmasta. Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta. Orgasmin kokeminen on hyvin yksilöllistä, ja voi vaihdella myös samalla henkilöllä eri ajankohtina. Joskus voi käydä niin, että viivyttely lisää kiihottuneisuutta, mutta toisinaan se voi johtaa orgasmin katoamiseen. Tähän vaikuttavat monet eri asiat, koska orgasmi syntyy ennen kaikkea korvien välissä – siihen vaikuttavat paljon myös omat ajatukset ja ympäristössä olevat häiriötekijät. Parhaat edellytykset hyvälle seksille luodaan turvallisessa ilmapiirissä, jossa molemmat voivat avoimesti kertoa tarpeistaan ja toiveistaan sekä omista rajoistaan. Lisäksi on tärkeää kunnioittaa sekä omia että toisen rajoja. Tärkeää on myös suostumus, on vaikea antautua nautinnolle, jos tekee jotain vastoin omaa tahtoaan. Tilanteelle täytyy myös antaa aikaa, kiihottava esileikki on usein edellytys sille, että yhdyntä voi tuntua tytöstä nautinnolliselta ja johtaa orgasmiin, kehoa ja mieltä on viriteltävä tilanteeseen.
Toteat, että tyttöjen on vaikea saada orgasmia. Arvelen sen kertovan enemmänkin siitä, että yllä mainitut seikat eivät toteudu, kuin tyttöjen kyvystä saada orgasmia. Lämpimässä ja turvallisessa suhteessa on hyvät edellytykset oppia tuntemaan sekä oma että toisen keho ja mieltymykset ja sitä kautta löytää tie molempien nautintoon ja orgasmiin.
Terveisin Päivi