Outoja reaktioita kehossa
27.02.2024
Minulla käy niin, että suuta alkaa kuivata ja sydän hakkaa hirveästi, kun olen tilanteessa, jossa pääsen seksuaaliseen kontaktiin tytön kanssa. Samaan aikaan myös tapahtuu peniksen jäykistyminen. Sydämen tahti alkaa normalisoitua pussailujen aikana. Olen huomannut, että kädet tärisevät joskus rintsikoita avatessa. Onkohan samanlaisia reaktioita muillakin, vai onko tämä vaan minua koskeva juttu? Mikä aiheuttaa nämä reaktiot? Onneksi ne eivät kestä pitkään, vaan ovat ohi parissa minuutissa, ja viimeistään sitten, kun esileikit toden teolla alkavat.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
05.03.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kuvailet yllä seksuaalisen kiihottumisen sekä innostuneen jännityksen fyysisiä tuntemuksia. Suun kuivaminen ja sydämen hakkaaminen ovat usein jännitykseen liittyviä kehollisia toimintoja. Jännitys (vaikkakin tässä ilmeisimmin positiivisesta jännityksestä kyse), nostaa elimistön stressitasoa ja se puolestaan voi aiheuttaa sydämen tykytyksiä. Samoin suu voi tuntua kuivalta, kun jännittää tai stressaa.
Peniksen jäykistyminen puolestaan on kiihottumisen fysiologinen reaktio, joka voi syntyä esimerkiksi juuri sinua erotisoivasta näystä, ajatuksesta, tuoksusta, kosketuksesta tai vaikka mekaanisesta ärsytyksestä. Fyysisen kiihottumisen seurauksena veri virtaa sukuelinten alueelle tehokkaammin ja syke nousee (sydän voi hakata voimakkaammin myös tämän vuoksi.)
Kuulostaa siltä, että koet tilanteen kuitenkin rennoksi ja luontevaksi, kun pussaillessasi alat rentoutua. Se on hyvä merkki. Käsien tärinään ei sen enempää kannata kiinnittää huomiota; intiimit tilanteet voivat jännittää ja aiheuttaa myös suorituspaineita, jotka voivat näkyä esimerkiksi käsien tärinänä. Myös innostus voi saada sellaista aikaan.
Et ole yksin tuntemustesi kanssa, vaan moni on kokenut samaa. Se on täysin normaalia! Mikäli sinua kovasti asia mietityttää, voit ottaa asian rohkeasti puheeksi kumppanisi kanssa. Usein asiat, joista uskallamme avautua, lähentävätkin ihmisiä toistensa kanssa sekä asioista keskusteleminen vähentää jännitystä. Minun korvaani kuulostaa kuitenkin siltä, että tässä ei ole mitään ongelmaa. Seksin on tarkoitus olla kaikille osapuolille mukava juttu. Keskity siis tärinän sijaan tunnustelemaan millainen kosketus sinusta tuntuu mukavalta puolin ja toisin.
Terkuin Stinke