Rakastelu ja yhdyntä
15.04.2025
Kuinka pian esileikin aloittamisen jälkeen voidaan edetä varsinaiseen rakasteluun? Tarkoittaako rakastelu ainoastaan yhdyntää, vai voiko siihen sisältyä myös muuta? Kasvaako nautinto suuremmaksi yhdynnän kestäessä pitemmän aikaa? Kuinka pitkään yhdyntä voi jatkua?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
24.04.2025
Moikka ja kiitos kysymyksistäsi!
Esileikin tarkoitus on virittäytyä tunnelmaan, rentoutua ja stimuloitua ja olla toisen lähellä ennen esimerkiksi yhdyntää. Esileikin tarkoituksena on kiihottaa sekä mieltä että kehoa. Ei kuitenkaan ole olemassa manuaalia eli käsikirjaa, josta kävisi ilmi, kuinka kauan esileikkiä tulisi ennen rakastelua harjoittaa. Joskus esileikki voi kestää pitkäänkin, joskus lyhyt esileikki riittää. Joskus esileikistä ei edes edetä sen pidemmälle, vaan esileikki itsessään on SE juttu.
Seksikumppaneiden on hyvä kommunikoida tilanteessa keskenään, sanattomasti ja sanallisesti. Kun molemmat ovat kiihottuneita ja haluavat yhdyntää, on oikea aika edetä rakasteluun.
Rakastelulla sanana viitataan yhdyntään. Rakastelu sanana viittaa kuitenkin rakkaudelliseen toimintaan, joten rakastelulla voidaan tarkoittaa myös kaikkea sitä, mitä muuta yhdynnän eli rakastelun aikana tapahtuu! Suudelmat, psyykkiset tapahtumat eli tunteiden tunteminen, mahdolliset tunteen tunnustukset, silitykset ja niin edelleen.
Nautinto ja sen taso ei välttämättä kasva ylenpalttisesti, mikäli aikaa kuluu enemmän. Toki yhdynnässä tiettyyn pisteeseen saakka nautinto voi kasvaa. Mikäli yhdyntä kestää huomattavan pitkään, voi esimerkiksi peniksen iho hiertyä tai emättimen limakalvot olla koetuksella. Yhdynnän keskimääräinen kesto on 8 minuuttia, mutta se yhdyntä voi kestää kuitenkin huomattavan paljon pidempään (tai lyhyemmän aikaa).
T. Stinke