Ryhmäseksi ja peppuseksi
03.07.2023
Onko ryhmäseksi tytölle oikeasti jotenkin riskialtista? Tai onko myös peppuseksi? Olen saanut käsityksen, että näiden harrastaminen ja jopa kokeileminen voi olla tyhmää. Miksi näistä varoitellaan niin paljon? Ovatko nämä turvallisempia aikuiselle naiselle, kuin ikäiselleni (täytän kohta 17)? Haluaisin myös tietää, onko tytön kannalta oleellisesti erilaista olla yhdynnässä samaan aikaan kahden pojan kanssa, kuin pelkkä peppuseksin vastaanottaminen.
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
05.07.2023
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Ryhmäseksi, ihan niin kuin mikä tahansa muukin seksi, ei ole riskialtista, mikäli se tehdään kaikkien osapuolten rajoja kunnioittaen ja kaikkia osapuolia tasavertaisesti kuunnellen. Ryhmäseksissä kommunikaation tärkeys korostuu entisestään. Peppuseksi ei ole vaarallista, kunhan muistetaan edetä rauhassa ja käyttää liukuvoidetta, sillä peräaukon suu ei tuota itsessään minkäänlaista luonnollista liukastetta. Näistä varoitellaan todennäköisesti siksi, että ne voivat herättää vahvoja reaktioita ihmisissä ja ne vaativat entistä enemmän kommunikointia osapuolten välillä - se ei kuitenkaan tarkoita, että näissä piilisi automaattisesti enemmän riskejä.
Aina ennen seksin harrastamiseen ryhtymistä on varmistuttava siitä, että käytetään oikeaoppista ehkäisyä kaikkien osapuolten suojaksi seksitaudeilta. Tämä sääntö pätee, riippumaatta siitä, kuinka monta henkilöä seksissä on osallisena. Ryhmäseksissä on syytä huomioida, että mikäli käytetään kondomia pitää se muistaa vaihtaa, jos yhdytään henkilöstä toiseen. Vaikka seksitauti ei tartu kondomia käyttävään henkilöön, voi seksitauti tarttua kondomin välityksellä henkilöihin, joihin yhdytään. Tämän vuoksi onkin tärkeää varmistua siitä, että pidetään huolta kaikkien osapuolten seksuaaliterveydestä oikeaoppisin ehkäisykeinoin.
Seksi ei ole automaattisesti turvallisempaa, jos sitä harrastavat ovat aikuisia kuin vaikka 17-vuotiaita. Se mikä vaikuttaa seksin turvallisuuteen on, ovatko kaikki osapuolet antaneet suostumuksensa siihen mitä ollaan tekemässä ja vallitseeko osapuolten välillä täysi luottamus vai ei. Kaiken seksin harrastamisen perusta on, että voi luottaa siihen, että henkilökohtaisiin rajoihin suhtaudutaan kunnioituksella ja että ”ei” tarkoittaa aina ”ei”. Voi olla hyvä myös sopia jokin yhteinen turvasana, joka tarkoittaa sitä, että kaikki lopetetaan välittömästi, kun tämä turvasana sanotaan. Sanoi sen sitten kuka tahansa, milloin tahansa. Tällöin varmistutaan siitä, että kaikki voivat tuntea olonsa turvalliseksi. On myös tärkeää tehdä kaikille osapuolille selväksi mihin ollaan ryhtymässä avoimen keskustelun kautta, oli kyseessä sitten miten monta osapuolta tahansa.
Tulit kysyneeksi, onko yhdyntä kahden pojan kanssa samaan aikaan naiselle olennaisesti erilaista, kuin pelkkä peppuseksin vastaanottaminen. Tähän kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta, sillä yhdyntä, niin kuin kaikki muukin intiimi kanssakäyminen, on erittäin yksilöllinen kokemus. Ei ole siis olemassa mitään sääntöä sille miltä mikäkin asia kenestäkin tuntuu, vaan se vaihtelee henkilöiden välillä. Se mikä jonkun mielestä tuntuu hyvältä, voi tuntua huonolta jostakin toisesta. On siis tärkeää muistaa, että olemme kaikki yksilöitä. Ei pidä syyllistyä olettamaan, että joku asia automaattisesti tuntuisi hyvältä, koska se on joskus jonkun toisen kanssa toiminut. Oli kyse millaisesta seksistä tahansa, täytyy edetä kumppaniaan kuunnellen ja molempien henkilökohtaisia rajoja kunnioittaen.
Terkuin, Lila