Seksi
21.10.2023
Siis mikä on ikäraja seksin harrastamiseen täällä suomessa. Jos ikäraja on 14 tai jopa 16 niin mä en ymmärrä miten ihmiset sitä voi harrastaa siinä ijässä. Siis mä en ite oo ollu suhteessa ja en aijo harrastaa seksiä ennenkun olen naimisiin mennyt. Tiiän et kaikki saa tehdä mitä haluaa mutta 16 on iha liian aikasin (kuullostan kait joltain vanhemmalta) mun mielestä 18 on hyvä ikä.
Ja en ymmärrä niitä jotka on suhteessa alakoulussa. Siis se suhde ei tule varmaa ees kestää. Emt
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
26.10.2023
Hei,
kiitos kysymyksestäsi, hyvä että olet miettinyt näin tärkeää asiaa!
Seksisuhteen aloittamiselle ei ole Suomessa laissa säädettyä alaikärajaa, eli jokainen saa tosiaan tehdä miten itse haluaa. Laissa on kuitenkin kohtia, joiden tarkoituksena on turvata nuoren kasvuolosuhteet. Laki kieltää alle 16-vuotiaan nuoren ja aikuisen välisen seksisuhteen, joka tulkitaan seksuaaliseksi hyväksikäytöksi. Lain tarkoitus on suojata alle 16-vuotiaita nuoria aikuisen ehdotuksilta ja teoilta eli seksuaaliselta kaltoinkohtelulta, jota ovat mm. seksuaalinen häirintä, luvaton koskettelu ja raiskaus. Tämä suojaikäraja on korkeampi eli 18 v, jos vanhempi osapuoli on auktoriteettiasemassa nuoreen nähden, esimerkiksi valmentaja tai opettaja.
Lakiin on kuitenkin kirjattu poikkeus, jonka mukaan rikoksena ei pidetä sellaisia seksisuhteita, joiden osapuolten iässä sekä henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa. Siten halutaan turvata tasavertaisten nuorten mahdollisuus seurustelu- tai seksisuhteeseen iästä riippumatta. Tällä perusteella suhde ei ole rikos, vaikka toinen olisi alle 16 ja toinen täysi-ikäinen eli 18, jos ikäero ei ole kovin suuri ja molemmat osapuolet ovat mukana täydessä ymmärryksessä sekä omasta vapaasta tahdosta.
Vaikka seksin aloittamisikää ei ole Suomessa säädetty, niin sitä kannattaa kuitenkin miettiä. Jos seksiin liittyvät asiat, esimerkiksi koskettelu, suuseksi jne. eivät tunnu hyviltä, asiaa kannattaa vielä haudutella. Seksin aloittamisella ei ole kiire, sitä ei kannata pakottaa ennen aikojaan, vaan odotella, kunnes aika tuntuu itselle sopivalta. Toisaalta seksiä ei myöskään ole syytä pelätä. Epätoivotut raskaudet ja seksitaudit voi välttää ehkäisyllä, ja jos seurustelukumppani tuntuu oikealta, niin seksi voi olla ihanaa ja voimaannuttavaa.
Alakoulussa aloitetut seurustelusuhteet eivät ole seksisuhteita, vaan enemmän hengailua. Osapuolet eivät vielä silloin tietoisesti etsi itselleen pitkäaikaista kumppania, vaan he haluavat vain elää todeksi omaa ihastumistaan, ja ”olemalla yhdessä” jäljittelevät nuorten ja aikuisten maailmaa. Parhaimmillaan he saavat siinä arvokasta harjoitusta ihmissuhteista. Mutta vaikka tällaisia hengailusuhteita ei olisi ollutkaan, hyvien ihmissuhteiden luominen voi aivan hyvin onnistua myöhemmin.
Toivottavasti vastasin nyt kysymykseesi. Oikein ihanaa loppuvuotta sinulle!
t. Päivi