Seksiin kuuluvia käsitteitä
08.06.2023
Mitä se rakastelu tarkasti ottaen tarkottaa? Onko se sellaista seksiä, jossa tehdään juuri jotakin tiettyä asiaa, ja jos on niin mitä siinä tehdään? Eikö naiminen, nussiminen ja paneminen tarkoita samaa asiaa?
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
12.06.2023
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi ja yhteydenotostasi. Rakastelulla tarkoitetaan läheisyyttä toisen ihmisen kanssa, jota kohtaan tuntee romanttisia tunteita. Usein rakastellaan sellaisen ihmisen kanssa, jota rakastaa. Rakastelussa on siis kyse paljon muustakin, kuin yhdynnästä, sillä siihen liittyy vahvasti tunteet toista ihmistä kohtaan ja halu läheisyyteen juuri sen ihmisen kanssa. Tässä ei siis ole kyse siitä, että tehtäisiin jotakin tiettyä, vaan tehdään sitä mikä molemmista tuntuu hyvältä esimerkiksi suutelua, halailua, hyväilyä ja/tai koskettelua.
Mainitset käsitteet naiminen, nussiminen ja paneminen ja tulet miettineeksi, mikäli nämä tarkoittavat samaa asiaa kuin rakastelu. Mainitsemasi sanat voidaan mieltää seksin harrastamisen synonyymeiksi, vaikka ne yleensä viittaavatkin lähinnä yhdyntään. Eri ihmiset käyttävät eri sanoja ilmaistakseen samaa asiaa ja usein käytämme sitä sanaa, mikä meistä itsestä tuntuu parhaimmalta. Sanavalinta voi tosin vaikuttaa siihen millaisen viestin toiselle kommunikoimme. Voihan olla, että toisen mielestä jokin sana kuulostaa epämiellyttävämmältä kuin toinen. Rakastelu eroaa näistä muista käsitteistä, sillä se on jotain mikä jaetaan itselleen tärkeän ja rakkaan ihmisen kanssa. Rakastelulla viestitään useimmiten toiminnan olevan jotain astetta romanttisempaa verrattuna käsitteisiin naiminen, nussiminen tai paneminen.
Kun viitataan seksin harrastamiseen, ei kannata liikaa takertua eri käsitteisiin, sillä ei ole olemassa erillisiä toimintaohjeita, jotka pakottaisivat meidät toimimaan tietyn käsitteen mukaisesti. Tärkeintä on, että tehdään sellaisia asioita yhdessä kumppanin kanssa, jotka eivät riko kummankaan asettamia henkilökohtaisia rajoja ja jotka tuottavat molemmille mielihyvää.
Hyvää kesää!
Terkuin, Lila