Seksitaudit suuseksissä
26.06.2023
Onko totta, että suuseksissä suurempi riski saada seksitauti on sillä, joka antaa suuseksiä? Mihin tämä perustuu? Vaikuttaako tautiriskiin naisen osalta, laukeaako mies suuhun? Onko siis turvallisempaa nuolla penistä, ja lopettaa ennen kuin mies laukeaa?
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
28.06.2023
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi.
Tulit kysyneeksi, mikäli suuseksin antavalla osapuolella olisi suurempi riski saada seksitauti kuin vastaanottavalla osapuolella. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä molemmilla osapuolilla on riski saada seksitauti, jos suojaamattomasti harrastetaan suuseksiä. Toki tilanne muuttuu, mikäli kyseessä on vakituinen kumppani ja molemmat ovat käyneet sukupuolitautitesteissä, joiden kautta on varmistuttu siitä, ettei kummallakaan osapuolella ole tartuntaa. Vaihtoehtoisesti tartunnan riskiä ei ole, jos kyseessä on molempien ensimmäinen seksikumppani.
Esimerkiksi herpes, kondylooma, kuppa ja klamydia voivat tarttua sukuelimistä suuhun sekä suusta sukuelimiin. Hiv-tartunnan kohdalla osapuolella, joka saa suuhunsa eritteitä suuseksin aikana, on pieni tartunnan riski. Riski on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin emätin- tai anaaliyhdynnöissä.
Laukeamisella suuhun ei ole tautiriskin kannalta juurikaan merkitystä sillä esimerkiksi peniksestä erittyy nestettä jo ennen laukeamista. Ei siis ole turvallisempaa tai turvattomampaa lopettaa peniksen nuoleminen ennen laukeamista. Sen sijaan on tärkeää suojautua esimerkiksi kondomin tai suuseksisuojan avulla, mikäli ei ole varmuutta siitä, onko tartuntariski olemassa vai ei.
Terkuin, Lila