Seksuaalinen nautinto
24.04.2024
Olen miettinyt seksistä saatavaa nautintoa. Nykyään kirjoitetaan vaikka missä, miten se ja se tietty juttu antaa aivan ihmeellistä nautintoa. En oikein tiedä miten siihen pitäisi suhtautua. Itselläni on mielestäni hyvin tavallinen suhde seksiin, enkä osaa kaivata mitään erikoisuuksia. Haluan toki, että seksi tuntuisi mahdollisimman hyvältä. Ovatko nuo mainostamiset millään tavalla totuuteen perustuvia? Vai haetaanko niillä vaan sensaatiota? Onko yleensä mahdollista, että joku tietty juttu voisi viedä ihmisen nautinnon aivan uusiin sfääreihin? Nautintoa ei voi mitata millään mittarilla, mutta voitteko kuvailla jotenkin, kuinka voimakasta nautintoa ihminen pystyy kokemaan, ja millä tavalla voimakas nautinto vaikuttaa ihmiseen? Henna-Maria
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
07.05.2024
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Mietit todella tärkeää asiaa, seksin antamaa nautintoa.
Seksi on yhteiskunnassamme edelleenkin tabu, monen on vaikea puhua siitä ja sen vuoksi suuri osa meistä on saanut varttua ilman sen kummempaa seksuaalitietoutta, emmekä sen vuoksi aina osaa vaatia seksisuhteiltamme sitä, mihin meillä on oikeus, kuten juuri nautintoa. Emmekä osaa kaivata sitä, minkä olemassaoloa emme tiedä.
Seksistä on kuitenkin alettu puhumaan enemmän, siihen liittyviä asioita tuodaan esiin paitsi sosiaalisen median alustoilla myös päivä- ja aikakauslehdissä. Sitä tutkitaan enemmän ja tutkimuksen valossa on alettu tuomaan esille sitä, että seksi on merkittävä tekijä muutenkin kuin vain suvun jatkamisessa. Seksuaalisuus on osa persoonallisuutta, ja terve seksuaalinen itseluottamus ja omanarvontunto auttavat elämään omannäköistä elämää.
Kaikki me olemme seksuaalisia olentoja. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki kokisivat seksin ja seksuaalisuutensa samalla tavalla. Seksuaalinen mielenkiinto on hyvin yksilöllistä, ja joitakin seksuaalinen kanssakäyminen ei kiinnosta lainkaan. He saattavat silti olla kiinnostuneita romanttisista ihmissuhteista, joissa seksuaalinen nautinto ei ole läsnä.
Seksuaalisuus voi kuitenkin olla ihmiselle suunnaton voimavara. Siitä voidaan puhua seksuaalienergiana, joka heräteltynä ja hyvin vaalittuna voi tuoda elämään runsaasti hyviä asioita. Seksuaalinen nautinto vapauttaa rakkaushormoni oksitosiinia, joka lievittää stressiä, helpottaa ahdistusta ja lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta kumppaneiden välillä. Lisäksi se vapauttaa käyttöömme elämänenergiaa, jota voimme kanavoida muihin meille tärkeisiin asioihin. Voimakas nautinto herättää kehon energiat virtaamaan, hyvänolonhormonit tuovat iloa ja hyvinvointia ja vahvistavat yhteisöllisyyttä  – me yksinkertaisesti voimme paremmin omassa kehossamme.
Toki otsikoissa haetaan usein sensaatiota – muutenhan ei saada lukijoita. Nautinnossa on mahdollista kehittyä, ja avuksi voi hankkia erilaisia kiihottavia välineitä tai seksileluja. Nautinto kuitenkin kumpuaa ihmisestä itsestään ja edellyttää tiettyjä asioita. Yksi on hyvä ja luottamuksellinen suhde, jossa molemmilla osapuolilla on turvallinen olla ja jossa on sen vuoksi helppo rentoutua. Toinen on omien rajojen tunteminen ja kommunikointi ja avoin keskustelu kaikista tilanteeseen liittyvistä asioista. Kommunikointi on hyvin tärkeää, kukaan ei osaa lukea toista niin hyvin että tietäisi, mistä toinen oikeasti pitää. Lisäksi on hyvä olla avoin omille ja toisen toiveille ja ajatuksille, tuomitsematta ja arvottamatta. Hyvä ja nautinnollinen seksi on leikkikenttä, jossa on hyvä tutkia omaa ja toisen kehoa ja tapaa nauttia toisistaan. Tässä ei saa unohtaa myöskään sooloseksiä – kaikilla ei ole kumppania, ja silloin voi opetella tuottamaan nautintoa itselleen. Sooloseksi on myös hyvä keino ottaa selville, mistä itse pitää. Oman kehon tunteminen lisää seksuaalista itseluottamusta, mikä vuorostaan tuo rentoutta seksiin.
Jotkut pitävät nautintoa synonyyminä genitaaliorgasmille. Ja onhan sellainen nautinnollinen, mutta usein pinnallinen ja lyhytkestoinen. Seksuaalinen nautinto voi olla paljon muutakin, parhaimmillaan se tuo hyvää oloa koko keholle ja sitä kautta myös mielelle. Nautintoa voi lähteä herättelemään esimerkiksi ihokosketuksella, kevyellä tai leikkisällä hieronnalla tai sensuellilla hyväilyllä, ja vastaanottajan keho voi lopulta saada koko kehon orgastisia tuntemuksia, jotka muistuttavat intensiivisyydessään genitaaliorgasmia, mutta ovat sitä kokonaisvaltaisempia ja usein pitkäkestoisempia, ja jättävät kehoon hyvän fiiliksen pitkäksi aikaa. Näin voi käydä jopa ilman, että henkilön genitaalialuetta kosketetaan. Tällainen nautinto vaatii harjoitusta ja ohjausta, ja sitä voi opiskella esimerkiksi tantrisilla parisuhdekursseilla. Tantrasta löytyy googlaten hyvin paljon erilaista ja -tasoista tietoa, enkä suosittele, että teet sen perusteella johtopäätöksiä, vaan hakeudu mieluummin esimerkiksi tantrisen elämäntaidon valmentajan juttusille. Tantra on ikivanha henkiseen kasvuun tähtäävä oppi, jossa korostetaan ihmisen seksuaali- eli elämänenergian tärkeyttä ja jossa avainsanoja ovat rentous, läsnäolo, hyväksyntä ja suorittamattomuus. Tantrassa ihmisen koko keho on puhdas ja pyhä, myös genitaalit.
Mietit, miten voimakasta nautintoa ihminen voi kokea. Uskoisin, ettei sille ole rajaa. Jotkut kokevat, että nautinnon huipulla heiltä katoaa käsitys ympäristöstään, on vain tajunnan räjäyttävä elämys, joka jättää alleen kaiken muun. Keho voi purkaa nautintoon johtaneet energiat eri tavoin: jotkut voivat purskahtaa nauruun tai itkuun, jotkut alkavat täristä tai käyttää ääntään. Hetki voi näyttää ulkopuolisen silmissä pelottavalta, vaikka onkin itse asiassa silkkaa nautintoa. Jälkeenpäin olo voi olla energinen, voipunut, raukea – pitkässä juoksussa se tuo elämään lisää iloa ja virtaa.
Toivon sinulle ihanaa kevättä ja kesää!
Terkuin, Päivi