Seksuaalisen nautinnon rajat
29.04.2025
Onko mahdollista määritellä jotenkin naisen ja miehen kokeman seksuaalisen nautinnon voimakkuuden rajat? Onko ehkä tutkittu jollakin tavalla mitä aivoissa ja kehossa voi tapahtua silloin, kun nautinto saavuttaa huippunsa? Olisiko joitakin vinkkejä joiden avulla olisi mahdollista päästä mahdollisimman lähelle oman seksuaalisen nautinnon lakipistettä, ja viedä seksikumppani myös yhdessä koettavan nautinnon huipulle?
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
27.05.2025
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Arvelen, että aiheesta on tehty tutkimuksia, mutta en osaa suoralta kädeltä viitata sellaiseen. Ajattelen nautintoa enemmän yksilöllisenä ja subjektiivisena kokemuksena, joka myös elää ja kehittyy vuosien varrella. Arvelen myös nautinnon voimakkuuden rajan olevan hyvin yksilöllinen, enkä usko, että tutkimustuloksista olisi iloa oman nautinnon kokemisen kannalta.
Kulttuurissamme seksi on hyvin suorituskeskeistä, usein ajatellaan, että orgasmi on sen ainut tavoite. Seksiä kannattaa kuitenkin ajatella laaja-alaisemmin, se voi olla nautinnollista yhdessäoloa ja esimerkiksi energiaorgasmeja ilman penetraatiota. Kehomme on ihmeellinen, ja kun osaamme suhtautua siihen kunnioituksella, samoin kuin kumppaniimme, ei nautinnon kokemiselle ole esteitä. Ajatukseni kumpuavat tantrasta, jossa ihminen on kokonaisuudessaan pyhä ja hyvä sellaisena kuin on ja jossa vapaudutaan länsimäisen kulttuurin tuomista kahleista. Tantra on hyvin laaja käsite, ja useimmat mieltävät sen ehkä villeihin rituaaleihin etsittyään sitä googlesta. Se on kuitenkin ennen kaikkea henkisen kasvun polku, jossa kehollisuudella on suuri merkitys. Kehollisuus auttaa mieltä kasvamaan ja kehittymään. Kun hoidamme kehoa oikein ja annamme sille mahdollisuuden voida hyvin, se auttaa meitä avaamaan mieltämme ja täyttämään sydämemme rakkaudella kaikkea elollista kohtaan.
Tämän pohjalta ensimmäinen vinkki on läsnäolo ja autenttisuus. Nautinto paranee, kun kumppanit ovat täysin läsnä toisilleen ja kun mukana ei ole keholle haitallisia päihteitä, vaan aistit ovat terävät ja avoimet. Tässä voin mainita myös hyvän hengityksen. Kunnollinen hengitys saa energiat virtaamaan kehossa paremmin.
Toinen vinkki on avoin vuorovaikutus. Kunnioittava kommunikointi kumppaneiden välillä on ensisijaisen tärkeää. Me emme osaa lukea toisen ajatuksia, siksi meidän on kerrottavat omat mieltymyksemme ja rajamme. Jokainen on vastuussa omista rajoistaan ja niiden kertomisesta. Tätä on hyvä harjoitella. Meillä saattaa olla kasvatuksen tuomana tapa miellyttää toista, ja se voi näkyä myös seksissä. Se ei kuitenkaan ole viisasta, vaan hyvässä ja toimivassa suhteessa kenenkään ei tarvitse tehdä mitään, mitä ei halua tai mihin ei tunne olevansa valmis. Lisäksi meillä on oikeus pyytää sitä, mikä tuo meille mielihyvää, jos se on toiselle ok, eli ei ylitä hänen rajojaan.
Kolmas vinkki on hitaus. Jos tapana on käyttää seksiin 10 minuuttia ennen nukkumaanmenoa niin rutiinia on syytä muuttaa. Varaa aikaa sellaiseen vuorokaudenaikaan, kun keho ja mieli ovat vielä virkeitä. Jotkut rakastelevat esimerkiksi vain aamuisin. Aikaa pitää myös olla reilusti, ettei kenenkään tarvitse stressata, ja on hyvä, jos kukaan ei voi häiritä seksin aikana. Hetkestä voi hyvin tehdä mieluisen rituaalin. Siihen voi sisältyä makuuhuoneen lämmittäminen ja ympäristön valmistaminen kauniiksi. Lämpö on tärkeää, paleleva keho ei vastaanota nautintoa. Voi myös hankkia miellyttävän tuoksuista hierontaöljyä, ja aloittaa hetken toisen hellävaraisella sivelyllä ja hieromisella. Koskettamisessakin hitaus on valttia, kevyt ja hidas sively saa helposti energiat mukavasti liikkeelle, ja kiihottumisen kasvaessa otteet voivat muuttua reippaammiksi.
Neljäs vinkki on päämäärättömyys. Yritä pitkittää itse aktia sen sijaan että hakisit laukeamista. Miehen orgasmi ei ole sama kuin laukeaminen, eli mies voi kokea useita orgasmeja ennen laukeamistaan. Ejakulaatio vie yleensä energiat ainakin hetkeksi, ja sen vuoksi tantrisessa rakastelussa pyritään välttämään laukeamista. Siten molempien nautinto pitenee, nainen voi saada aktin aikana useita orgasmeja ja mies pystyy jatkamaan rakastelua pitkään. Seksin tuoma energia ja hyvä olo jäävät kehoon ja antavat virtaa myös muuhun elämään.
Viides vinkki on avoimuus. Kokeilkaa erilaisia seksileluja tai erilaisia asentoja ja tapoja. Jos esimerkiksi peppuseksi kiinnostaa toista mutta toinen tuntee vastenmielisyyttä, sitä voi harjoitella sormin käyttämällä muovihanskoja ja liukuvoidetta, ja etenemällä hitaasti ja maltillisesti, kunnes molemmat ehkä syttyvät ajatukselle. Seksileikeistä voi löytyä paljon nautintoa kohottavaa, kunhan vain noudatetaan omia ja toisen rajoja.
Kysyit, miten kumppani saadaan tuotua samalle nautinnon tasolle. Jokaisen matka huipulle on henkilökohtainen, toisinaan sinne päästään yhtä aikaa, toisinaan voidaan vuorotella. Silloin voi antaa tilaa toisen nautinnolle ja vähän kuin ”odottaa” omaa vuoroaan. Tässä on hyvä muistaa, että jokainen on vastuussa omasta orgasmistaan, jos toisella ei juuri nyt tunnu sellaista tulevan, ei ole kumppanin vastuulla sitä fiksata. Orgasmiin ja nautinnolle antautumiseen vaikuttavat niin monet asiat, joista osa tulee sisältä ja osa ulkopuolelta, ettei siihen ole koskaan syytä ”pakottaa” itseään tai toista. Rakkaus ja tunneyhteys eivät ole riippuvaisia orgasmista.
Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle iloa. Jos haluat tutustua tantraan paremmin, käy vaikkapa Wild Heart Academyn sivuilla.
Ihanaa kesää!