Sperman määrä ja laatu
11.11.2024
Minkä ikäisiltä pojilta/miehiltä tulee eniten spermaa? Onko sperma kaikkein laadukkainta nuorilla, joilla sitä on alkanut erittyä, vai voiko se olla yhtä hyvää vielä kolme- tai nelikymppisenä?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
15.11.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Siemennesteen eli sperman määrä ei ole ainoastaan ikäsidonnainen, vaan yksilökohtainen. Sperman määrä voi kuitenkin vaihdella myös yksilön kohdalla. Määrään voi vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka usein siemensyöksy tulee: mikäli siemensyöksyjen välissä on päiviä, on sperman määrä luultavasti suurempi kuin silloin, mikäli laukeaminen tapahtuu päivittäin.  Lisäksi elämäntavat (esim. liikunta, uni, veden juominen, ravinto), terveydentila ja geenit vaikuttavat sperman määrään.
Oletan, että tarkoitat sperman laadulla hedelmällisyyttä? Yleensä miesten hedelmällisyys on huipussaan 20-ikävuoden korvilla, ja siitä hedelmällisyys alkaa aleta eli siittiöntuotanto vähentyä. Kuitenkin siitiöiden tuotanto pysyy yllä miehen elimistössä koko eliniän ajan, eli mies voi olla hedelmällinen vielä vanhanakin.
Sperman laatuun eli hedelmällisyyteen on paljon asioita, joihin voi vaikuttaa. Sperman laatuun vaikuttavat myös samat asiat, kuin sen määrän muodostumiseenkin. Toisin sanoen elämäntavat voivat vaikuttaa joko positiivisesti tai heikentävästi sen laatuun. Stressillä on vaikutusta, samoin alkoholilla ja muilla päihteillä (esim. kannabis), joillakin lääkkeillä, kemikaaleilla, torjunta-aineilla..
Tupakoinnilla ja siittiöiden laadun heikkenemisellä on suora yhteys.
Omaa sperman tuotantoa ja laatua voi siis tukea terveillä elämäntavoilla!
Hyvää viikonloppua,
Terkuin Stinke