Veltoksi meneminen
02.05.2025
Olen ihmetellyt miksi menen joskus seksin aikana lähestulkoon veltoksi. Tunnen, että en silloin jaksaisi millään nousta sängystä. Mikään työ ei vie samalla tavalla voimia. Voiko syynä olla se, että olen juuri silloin niin rento? Nuo velttouden kokemukset ovat muistaakseni kaikki sellaisilta kerroilta, kun yhdyntä on tuntunut poikkeuksellisen hyvältä. Mies on myös huomannut, että minulta lähtee kaikki voimat, vaikka olen vaan maannut miehen alla.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
06.05.2025
Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!
Kerrot, että olet kokenut velttoutta sellaisilla yhdyntäkerroilla, kun sinusta on tuntunut poikkeuksellisen hyvältä. Sinuna en siis huolestuisi lainkaan!
Seksin aikana (ja sen jälkeen) keho täyttyy erilaisista hormoneista. Esimerkiksi oksitosiinia vapautuu suuri määrä hypotalamuksesta. Oksitosiini on hormoni, jolla voi olla hyvin rentouttava vaikutus. Lisäksi seksin aikana erittyy paljon mielihyvää tuottavia endorfiineja. Yleensä endorfiinit yhdistetään euforista oloa tuottaviksi hormoneiksi, mutta myös niillä voi olla rauhoittava vaikutus.
Tekstistäsi ei käy ilmi, oletko saanut noilla kerroilla orgasmia, mutta esimerkiksi orgasmin myötä prolaktiinihormonin taso elimistössä nousee. Prolaktiini laskee stressitasoja ja ylikierroksia. Myös muita hormoneja vapautuu seksin aikana, jotka yhdessä voivat aiheuttaa velttoutta aiheuttavan koktailin.
Mikäli velttous tuntuu rentoudelta ja tokenet seksin jälkeen, en miettisi asiaa sen enempää. On hyvä merkki, että kykenet rentoutumaan poikaystäväsi kanssa ja seurassa intiimissä tilanteessa!
T. Stinke