Yhdynnän jälkeinen käytäntö
03.07.2023
Hei. Olen tosi ihastunut yhteen tyttöön, ja toivon, että saisin kesän aikana hänen kanssa ensimmäisen seksikokemukseni. Olen miettinyt yhdynnän jälkeistä tilannetta. Minua alkaa tosi nopeasti nukuttaa itsetyydytyksen jälkeen. Onkohan yhdynnän jälkeen sama juttu? Kuuluuko pojan käydä alapesulla yhdynnän jälkeen? Varsinkin kun on käytettävä kondomia, ja siitä syystä pippeliin jää varmasti hajua. Onko epäsiistiä, jos pippeli jää illalla pesemättä, kun nukahtaa? Tytöillehän puhtaus on korostetun tärkeää. Eikö tytöt kaipaa seksin jälkeen myös kovasti hellyyttä ja pussailua? Mitä, jos nukahdan heti, enkä jaksa pussailla enkä peseytyä?
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
05.07.2023
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi ja yhteydenotostasi. Ihanaa, että olet kokenut ihastumisen tunteen! Kerrot toivovasi, että ensimmäinen seksikokemuksesi olisi juuri tämän ihastuksen kohteesi kanssa. Toiveessasi ei ole mitään vikaa, on luonnollista tuntea seksuaalista vetovoimaa ihastuksen kohteeseensa. Sinulla vaikuttaa olevan paljon mietteitä koskien ensimmäistä seksikertaasi, mutta tässä kohtaa olisi tärkeää pysähtyä miettimään hetki sitä, mitä kaikkea tulisi tapahtua ennen kuin ensimmäinen seksikerta voisi olla mahdollinen.
Kuvailet tätä henkilöä ihastuksen kohteena, joten oletan että ette ole parisuhteessa. Oletteko kenties käyneet treffeillä? Pidätkö yhteyttä tämän henkilön kanssa? Tunnetko henkilön entuudestaan vai onko hän sinulle vielä tuntematon? Oletko ilmaissut ihastuksesi hänelle? Onko hän myös ihastunut sinuun? Ennen kuin pohdit sen tarkemmin, mitä ensimmäinen seksikerta voisi pitää sisällään olisi hyvä tutustua tähän ihastuksen kohteeseesi lähemmin. Ota häneen yhteyttä, mikäli et ole sitä vielä tehnyt. Jutelkaa ja sopikaa tapaamisesta, jos vaikuttaa siltä, että teillä klikkaa. Tutustukaa toisiinne rauhassa. Ennen seksiin etenemistä on paljon muitakin ensimmäisiä kokemuksia edessä; ensimmäiset treffit, ensimmäinen halaus, ensimmäinen kerta kun pidetään toista kädestä, ensimmäinen suudelma yms. Ota niistäkin ilo irti, älä turhaan ota paineita seksin harrastamisesta. Läheisyys toisen ihmisen kanssa pitää sisällään paljon muutakin kuin seksin harrastamista.
Ensimmäistä seksikertaa ei kannata kiirehtiä, vaan tutustua rauhassa toiseen ensin. Kirjoitat myös toivovasi ensimmäisen seksikerran tapahtuvan jo kesän aikana. Seksin harrastamiselle ei kannata etukäteen laatia aikataulua, vaan antaa asioiden mennä omalla painollaan. Teillä ei ole mikään kiire. Ensimmäisen seksikerran saa kokea vain kerran ja siksi se kannattaakin tehdä henkilön kanssa, johon luottaa ja jonka kanssa on itsellä hyvä olla. Täytyy myös varmistua siitä, että molemmat haluatte harrastaa seksiä. Ei koskaan kannata olettaa, vaan rohkeasti kysyä suoraan suostumuksen saamiseksi.
Ensimmäiseen kertaan liittyy jännitystä ja säätämistä. Se kuuluu asiaan, koska ensimmäisellä kerralla ei mitenkään voi tietää miten toimia. Vaikka kuinka olisi suunnitellut etukäteen, ei teoria ja käytäntö koskaan ole täysin sama asia. Tätä ei kuitenkaan tarvitse pelästyä, se on osa kokemusta. Tästäkin syystä on suositeltavaa edetä rauhassa ja toisiaan kuunnellen. Kömmähdyksiin voi suhtautua huumorilla, sillä seksin ei kuulu olla totista suorittamista vaan yhdessä jaettu hyvän olon hetki. Yhdynnän jälkeisiä hetkiä ei kannata liikaa jossitella tai suunnitella etukäteen. Olemme kaikki yksilöitä. Ei siis kannata syyllistyä yleistämään, että tytöt haluavat aina tehdä näin tai pojat eivät koskaan halua tehdä noin. Toisille läheisyys yhdynnän jälkeen on tärkeää, toisille taas ei, se selviää silloin kun sen aika on.
Hygienian tärkeyttä ei tule vähätellä, mutta peseytymisen pois jättäminen nukahtamisen takia, tuskin on kenellekään suoranaisesti vaarallista. Mikäli alapää haisee, voi sen pestä myös aamulla herättyään. Mainitset myös kondomin käytöstä, mikä onkin erittäin tärkeä muistaa raskauden ja seksitautien ehkäisemiseksi. Ymmärrän, että nämä asiat mietityttävät sinua, mutta koita olla ottamatta paineita niistä, sillä ei ole olemassa mitään ohjekirjaa seksin käytännöistä.
Ota ihan rauhassa, sinulla ei ole mikään kiire, vaikka ensimmäinen seksikertasi toiveissasi jo olisikin!
Terkuin, Lila