sexberoende
29.03.2015
Hej. ja har ett problem som ja har funderat på under senaste tiden. Jag tror ja e sexberoende och vill ändra på mej.
Början: jag har onanerat sen jag började på 6an och har gjort så enda sens. Först var det ca 1 gång per vecka men sedan tills jag började 7an så har ja gjort det varenda dag sen dess. Det har var inte någåt problem med det anat att nån kom in i rummet då ja höll på men inget värre. men då ja började i yrkes skolan i höstas så hittade jag en flickvän som ja älskar jätte myket. i början gick det bra. Vi hade sex första gången efter att vi hade varit ihop i en vecka och vi var båda oskulder :/. Det var frid och fröjd, vatenda gång vi träffades så hade vi sex, men jag runkade ennu mellan gångerna vi sågs. Men sen blev det mindre ofta. Hon började säga att hon inte klarade av mitt överdrivna "sexdrive". Så jag började bli frustrerad då hon inte vile nå mer. Så igentligen blev ja arg för att jag inte fick ha sex, något som många skulle anse som patetiskt. Jag vill ha sex 24/7, när som helst på dan. Som om int he sku va tillräckligT, så började jag "utvidga" gränserns och det blev ti mer och mer snuskiga saker, även till den gränsen hon inte är bekväm med. jag kan inte föreställa hur det skulle vara att inte vara kåt.
vart kan jag vända mej till hjälp. Och ja jag har försökt sluta Men utan resultat.
Tack på förhand.
tb

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
02.04.2015
Hej!
Vi har skickat din fråga till Tessi, som är sexualrådgivare och hälsovårdare, hoppas hon hinner svara snart (är egentligen på mammaledigt, men brukar ivrigt svara i alla fall)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Nu har jag talat med Tessi (och hon läst detta) och hon säger såhär:
Om vi börjar i början av din fråga, så är det nog helt normalt och inget konstigt alls med att runka en gång om dagen, till och med mer. Vi har nog alla sexuella drifter från början av tonåren och uppåt, men speciellt i puberteten är det väldigt mycket könshormoner igång i våra kroppar och många känner som mest sexdrift och lust då. Det sägs tex att en tonårskille har 7 gånger så mycket testosteron i blodet som en vuxen man, och att det såklart bidrar till bland annat att man lätt och ofta får stånd (mer eller mindre frivilligt), tänker ofta på sex - och att många onanerar ofta, när lusten faller på eller man har möjlighet till det.
Klart att det finns något som heter "för mycket" onanerande och sex också, och det är när det börjar störa ens vardag och uppta alltför mycket av ens tid, energi, tankar osv. Speciellt om man börjar ändra sitt liv tex för att istället kunna fara hem och onanera, då kan man nog säga att sex har blivit ett problem. Man kan vara beroende av sex och man kan missbruka sex också, precis som andra saker man kan få ett rus eller en berusning av eller bli beroende av. Det här hänger då ihop med de belöningscentra i hjärnan som får sig en kick av orgasmen, man blir beroende av den speciella sortens njutning. Men dessvärre funkar hjärnans belöningssystem när det gäller många ämnen och en del beteenden så att man liksom blir bedövad varteftersom. Då behöver man högre doser av det man får kicken av för att kunna känna samma njutning som tidigare.
Det här är rätt känt när det gäller tex marijuana eller alkohol, men numera börjar bland annat PED (= Porn-induced erectile dysfunktion) bli allt mer utbrett. Då är det killar som börjat med att runka medan de ser på porr och får orgasm genom det, men efter ett tag märker de att de måste få grövre eller mer porr för att känna lika mycket njutning som förr. Så småningom ser de på massor av rå porr, men tänder inte längre på riktiga människor i riktigt sex i verkliga livet - och ofta får de alltså problem med att få och behålla ståndet så länge att de ens skulle kunna genomföra ett samlag.
För en del kan ett beteende bli till ett missbruk (= att bruka något fel, tex använda sex för mer/annat än bara njutningen eller att gå för långt så att man själv eller andra börjar ta skada av det), man blir alltså sexmissbrukare. Dels kan det alltså bero på det fysiska beroendet av njutningen, dels kan det också ha psykiska orsaker. Man kanske tex försöker tillfredsställa något psykiskt behov, som ensamhet eller närhetstörst eller dålig självkänsla på andra områden i livet eller osv genom sexet. Andra försöker temporärt lindra ångest eller stress med sex, medan en del med sexmissbruk/sexberoenden har varit utsatta för något slags trauma förr och reagerar undermedvetet på det genom att agera ut sexuellt. Överdriven sexdrift eller hypersexuell störning (se nedan) kan ha liknande uttryck, men då handlar det om en psykisk störning (och är ovanlig!). Och så kan vanor utvecklas till riktiga ovanor som blir problembeteenden.
Du kanske nu är för beroende av njutningskickarna, så suget efter dem börjar vara som av en drog? Att du vill göra allt grövre och kinkygare saker med din flickvän kan vara ett tecken på just det att du blivit bedövad och därför behöver större och häftigare impulser och stimulans för att känna ens i närheten av samma kvalitet på njutningen som förr. Du kan ha andra orsaker också, det kan vi inte veta. Vi förstår dock att det här är ett problem för dig - och det är jättebra att du själv redan verkar ha insett det. Att du ber oss om hjälp är både moget och insiktsfullt. Men beteenden av den här sorten brukar oftast bli värre om man inte får hjälp med att komma ur dem. Läser du artiklarna här nedanför sedan, så kan du se hur pass mycket värre det kan bli om du inte får hjälp med det här. Som sagt, det är nog helt normalt i tonåren att man vill ha massor och åter massor av sex - men nu har ju den här viljan blivit problematisk för dig. Den skadar säkert åtminstone din och flickvännens relation.
Det är lite dåligt ställt med sexualrådgivare och andra typer av hjälp för sexuella problem i Österbotten. Men vårt förslag är att du ringer till den preventivrådgivning som din kommun hör till (du hittar kontaktuppgifter på kommunens/stadens hemsida) och så förklarar du som det är för den som svarar. Han/hon kan då berätta vart du kan vända dig. Många större hälsovårdscentraler eller sjukvårdsdistrikt har egna sexualrådgivare, sexualterapeuter, gynekologer eller hälsovårdare/barnmorskor eller psykologer med mera kunskap om det sexuella. De kan man boka tid för ett samtal hos. Behandling för den här sortens problem brukar mest vara terapisamtal; att försöka ta reda på varför och sedan hitta metoder och sätt att börja motstå, byta ut tankar mot hälsosammare tankar... När det gäller PED, så brukar rekommendationen ofta vara avhållsamhet, typ inget sex/onanerande på så och så länge, och visst kan det behövas lite nedtrappning eller avvänjning, men var inte rädd. Tex en sexualrådgivares jobb är ju inte att fördöma dig eller skälla på dig utan att HJÄLPA dig! Stå på dig - det kan ju hända att någon tycker att "jamen det här är ju bara typiskt tonårspojke, det går nog över när han blir vuxen" - men du lider ju NU av det här. Du behöver få hjälp nu! För din egen skull - och för flickvännens.
Vi sätter lite mera att läsa åt dig här - men kolla också under vår Information om Beroenden och missbruk, där finns mera om hur beroenden kan fungera. Lova att du åtminstone googlar runt på sexberoende (sex addiction / riippuvuus) och sexmissbruk och söker och prövar självhjälpsknep, okej? Och prata med din flickvän om ert sexliv - det är superviktigt att båda vet vad den andra känner, tänker, är okej med och vad som är för mycket. Det kan nog vara bra att gå och tala med någon, tex kuratorn, om hur du och din flickvän mår också.
Hälsar sexualrådgivaren-hälsovårdaren Tessi och ungdomsinformatören Liselott
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Sexmissbruk/
http://www.paihdelinkki.fi/sv/databank/informationssnuttar/hasardspel-ovriga-funktionella-beroenden-och-deras-behandling/sexberoende
http://ec.talola.com/tvangsmassigt-sexuellt-beteende (kolla framförallt två sista styckena)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypersexuell_st%C3%B6rning
http://www.slaa.se/sjalvtest/
http://sexmissbruk.se/behandling-vid-sexmissbruk/
http://sexmissbruk.net/
http://forskarbladet.se/artiklar/ofta-ett-trauma-bakom-sexberoende/