Sluta med p-piller
09.09.2024
Hej,
Jag har funderat på att sluta med p-piller, har ätit dom i 4 år. Känner att jag inte vet vem jag är utan dom och har hört så många som säger att dom mår bättre när dom har slutat.
Behöver jag kontakta preventivrådgivningen eller kan jag bara sluta när kartan tar slut?
Ifall jag känner att jag vill ha ett preventivmedel efter typ 3-6 månaders paus, kan jag börja äta p-piller/mellanpiller då igen? Eller är det skadligt/farligt att ha en paus? (Har läst att mellanpiller inte har ökad risk för blodpropp, därför skulle eventuellt det vara ett alternativ i framtiden ifall jag känner att jag vill börja pånytt.)
Vad är nackdelarna med att sluta med p-piller?
Mina bröst har växt ganska mycket under tiden jag har ätit dom, finns det risk att brösten blir mindre när jag slutar?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.09.2024
Hej,
Om du vill sluta äta dina p-piller så är det nog bara att sluta då din nästa karta tar slut. Du behöver med andra ord inte kontakta preventivrådgivningen för att rådgöra med dem om du inte vill. Anledningen till att man inte rekommenderar att man tar paus i användningen av p-piller är att risken för blodproppar då ökar igen då man börjar använda hormonella preventivmedel igen. Risken för blodproppar är något högre också med minipiller och mellanpiller, men den antas vara lägre än med p-piller.
Jag förstår absolut att du vill ta reda på hur din kropp fungerar utan p-piller, och om det inte finns någon specifik orsak att använda dem (prevention, smärtsamma eller rikliga menstruationer o.s.v.) så är det antagligen helt vettigt att sluta. Det lyder väldigt delade meningar om riskerna/fördelarna med att äta p-piller men sist och slutligen handlar det kanske mest om att väga fördelarna mor nackdelarna med dem och det är någonting som bara du själv kan bestämma - d.v.s. det finns ingen annan som vet det bättre än du själv hur just DIN kropp reagerar.
Om du sedan om ett halvår känner att du vill testa på någon annan metod, t.ex. minipiller, kapsel eller spiral så är det bara att kontakta preventivrådgivningen igen.
Kram,
Tessi