Sprickor och sveda i slidan
28.12.2024
Hej! Jag är en 19 årig tjej som har jättemycket sveda bara runt slidöppningen (inte vid blygdläpparna). Jag har också sett nån spricka nära slidöppningen. Jag har jättemycket sveda vid sex och när jag ska torka mig. Jag brukar vara upphetsad vid samlag. Jag har svamp problematik men jag brukar använda canesten kräm för det och då jag har svamp brukar det klia också för mig och det kliar inte nu. Jag går på p-piller och haft just min bortfallningsblödning. Har aldrig haft en könssjukdom, har en och samma pojkvän som jag har samlag med. Vad är detta? Vad kan detta bero på? Vad ska jag göra? Vart ska jag vända mig? 05

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
30.12.2024
Hej,
I samband med svampinfektioner är det ganska vanligt att det uppstår sprickor vid slidöppningen, och det kan det göra även vid samlag utan att det skulle innebära att problemen blir bestående eller permanenta. För det mesta läker sprickor snabbt av sig själv bara man ger underlivet lite lugn och ro.
Du skriver att du nyligen har haft din bortfallsblödning. Jag vet inte vad du använder för mensskydd då du blöder men med bindor är det förhållandevis vanligt att underlivet blir lite för varmt och vått. Detta beror på att bindorna är plastiga och håller kvar blod/fukt nära huden vilket kan leda till irritation. Så om du använder bindor är det bra om du efter mensen låter ditt underliv vila lite genom att t.ex. sova utan trosor. Ett alternativ är att använda menskopp istället för bindor eftersom det är mindre påfrestande för huden och slemhinnorna, jag har också hört att många tjejer som upplever irritation i samband med mensen har fått hjälp av att använda menstrosor istället för bindor.
Det skulle vara viktigt att du använde glidmedel då du har sex för att undvika att sprickor uppstår. Sprickorna i sig är inte farliga men de är otrevliga och om de gör att du stressar mycket och oroar dig så är det ju onödigt att de uppstår om man kan förhindra dem.
Om man ofta har problem med torrhet eller sveda kan också Ceridalolja hjälpa. Det kan man köpa receptfritt på apoteket.
Ifall dina problem inte skulle bli bättre så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med en barnmorska, men på basen av det du skriver och det faktum att du har haft en svampinfektion så låter det inte alls onormalt eller oroväckande. Ta hand om dig och var snäll med underlivet så tror jag att det blir bra. Jag tror inte att du behöver oroa dig över att det skulle ha blivit några permanenta problem.
Kram,
Tessi