Springmask i undelivet? ???
19.02.2017
Hej. Kan man få springmask även i underlivet ? Har nämligen fått det där bak men är nu röd och iriterad i sli öppningen och kliar där. Hur ser man om man fått det i underlivet också? Och vilken medicin hjälper i så fall mot det i underlivet . Äter redan medicin mot det därbak Orolig

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
21.02.2017
Hej,
Precis som du skriver så kan man få problem även vid slidöppningen då man har springmask. Och då märks det ofta genom klåda och rodnad/irritation i och runt slidöppningen. Medicinerna du tar mot springmasken är ju orala, d.v.s. du tar dem via munnen. Så de påverkar maskarna oavsett var de finns. Däremot påverkas ju inte äggen - så därför är det viktigt att du följer anvisningarna och upprepar behandlingen för att säkert bli kvitt maskarna och äggen.
För att du säkert skall slippa problemen är det viktigt att vara noggrann med hygienen. Tvätta händerna alltid i samband med toalettbesök och håll naglarna kortklippta. Duscha dig i underlivet och baken varje dag. Byt underkläder varje dag och sängkläder ofta. Försök att tvätta underkläder och sängkläder genast du har tagit dem av dig. Och städa sovrum och toalett noggrannt så att alla ägg försvinner. Det känns säkert jobbigt att hålla upp denna städiver, men tänk på att det trots allt bara är under några veckor du behöver vara så noggrann, och sen är problemet förhoppningsvis ur världen.
Kram
Tessi