Storlek?
14.11.2013
Hej! Tror att svaret på den här frågan redan finns någonstans så jag frågar igen. Hur vet man vilken storlek man ska ha på sin bh? På vilket sätt ska man meta osv...? :)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
15.11.2013
Hej!
Vad tur du har! Vi har just skrivit om hur man ska mäta rätt storlek när man köper bh i månadens tema om tjejers bröst! Där finns utförliga instruktioner hur du ska göra och dessutom finns där tips på vad du ska tänka på när du köper bh:n. Gå alltså in och läs mera tips sedan, men jag kopierar in instruktionerna här.
"Det finns två saker du behöver förstå för att kunna hitta rätt storlek på BH:n.
- Kupa
Kupan är den del av BH:n som håller om själva bröstet. I Finland och Skandinavien använder vi kupstorlekarna A till åtminstone J, men de allra flesta kvinnor använder A-, B-, C- eller D-kupa. A är minst. Sällan säljer vanliga klädbutiker större än D-kupor, i sällsynta fall G-kupor, så har man större bröst än så måste man uppsöka en underklädesbutik. Bland annat USA och Storbritannien använder andra kupstorlekar, så ser du en BH med DD-kupa så är den importerad. En kupstorlek anger inte storleken på själva bröstet utan på skillnaden mellan bålmåttet (omkretsen under bysten) och själva bysten.
- Omkrets
Omkretsen visar hur bred du är runt bröstkorgen strax under bysten. Skalan börjar ungefär vid 65 och beroende på klädbutik kan de ha storlekar i upp till 105. Behöver du större än så blir det att uppsöka en mer välsorterad underklädesbutik.
Så här räknar du ut vilken storlek du behöver:
1. Mät omkretsen precis under bysten och runt ryggen. Håll måttbandet tight.
2. Mät omkretsen ovanpå bysten och runt ryggen, alltså där bysten är som störst. Det lönar sig att mäta när du redan har en BH på dig, annars hänger brösten eventuellt lite lägre och plattare än vad de kommer att göra när du har BH på dig.
3. Omvandla det första måttet till BH:ns omkretsstorlek. I princip jämnar du till närmaste 5:a, så mått mellan 63 och 67 cm blir storlek 65, 68-72 cm blir storlek 70 och så vidare.
4.Räkna ut skillnaden mellan de två måtten, alltså bystmåttet minus omkretsen. Exempel: omkrets 82 – bystmått 99 = 17 centimeter.
5. Omvandla skillnaden till BH:ns kupstorlek enligt följande tabell:
13 cm = A-kupa
15 cm = B-kupa
17 cm = C-kupa
19 cm = D-kupa
21 cm = E-kupa
24 cm = F-kupa
26 cm = G kupa
30 cm = H-kupa
32 cm = I-kupa
6. Lägg ihop de två måtten. Exempel: Du har omkretsen 82 cm och bystmåttet 99 cm, vilket ger 80C. Du ska köpa en BH som har storlek 80C."
Hoppas det här hjälper, fråga mera om något är oklart! :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott