Sträckt muskel
22.01.2017
Hej!
I slutet av 2015 sträckte jag en muskel i benet, inre låret, när jag stretchade (tror jag). Jag har sträckt muskler flera gånger förut, och det har alltid blivit ok. Just det här har inte blivit bättre. Efter att jag hade sträckt muskeln hade jag en paus i träning (och stretchning) i flera månader, och började pånytt i augusti 2016, men ingen förbättring då ännu heller. Jag har bara tänkt att 'det blir nog bra, med lite vila', så jag har inte brytt mig om att göra något åt det, för det känns som så onödigt och litet.
Jag tycker om att stretcha, det är bland det skönaste jag vet, och jag vill kunna träna som normalt igen. Borde jag kolla upp det? Kan jag ha söndrat muskeln på något vis? Finns det något alls jag kan göra åt det? Alexandra

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
27.01.2017
Hej,
Jag tycker att det bästa skulle vara om du bokade tid till en läkare och talade om saken. Eftersom det fortfarande känns efter så lång tid så är det helt tydligt någonting som är lite konstigt, men jag har svårt att uttala mig om vad. En läkare kan undersöka dig och säga sin åsikt, och vid behov kanske du kan få en remiss till t.ex. fysioterapi där ni kan fundera på vilken träning som skulle vara bra och vad du skall undvika för att bygga upp muskelstyrkan pånytt.
Ge inte upp, det är ju viktigt att man får röra på sig, men det kräver nog att du först kollar upp vad det är som orsakar smärtan. Ring till hvc och boka en läkartid eller se om du kan få tid till din skolläkare vis skolhälsovården.
Kram
Tessi