stress och illamående
16.11.2015
hej. för ca ett år sen märkte jag att jag mådde dåligt på morgonen och ibland spydde jag. Det har pågått i perioder nu i ca ett år men nu är det inte bara på morgonen. Vid lunchen i skolan tar jag så mycket mat jag vill äta upp men när jag börjar äta börjar jag må illa och känner mig mätt fast jag knappt ätit nåt. jag vill äta mycket men jag blir nervös och illamående och det känns som att jag ska spy om jag äter mer. jag äter i sakta takt det jag hinner och klarar men efter tio munuter är jag hungrig och varje dag känner jag mig svag. jag har gått ner ca ett kilo i vikt under ett halvår och jag är rädd för att förlora mer vikt, jag är redan så smal. Jag har även blivit tröttare på senare tid. jag vill äta mycket, träna och må bra men jag mår illa nästan varje dag. kan det vara stress??? tomato

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
17.11.2015
Hej.
Jag tycker att det låter som att ditt problem kan orsakas av stress. Är du i övrigt en person som lätt blir nervös inför nya saker? Känns det som att matsituationerna i skolan är extrajobbiga eller fungerar det likadant då du äter hemma på veckoslutet? Är det isåfall någonting speciellt som gör att lunchen i skolan är så svår?
Du skriver att du har blivit tröttare på senaste tiden, och det kan ju bero på att du inte får i dig tillräckligt mycket näring. Men det kan också bero på att du är stressad och lite nedstämd eller helt enkelt att du blir trött eftersom så mycket energi går åt till illamåendet och nervositeten.
Vet du vad, jag tror att du skulle behöva tala med någon. Kanske du kan börja med att tala med skolkuratorn? Du kan också försöka få kontakt med en psykolog antingen via kuratorn eller via hvc. Jag tror att det skulle vara viktigt att ta tag i problemet nu, innan det blir större. Det är alltid jobbigt att ta första steget och försöka få hjälp - men det allra första steget har du redan tagit då du skrev hit och berättade om problemet. Du kan också gå till din hälsovårdare och be henne kontollera lite labprov för att se att allt är som det skall t.ex. med hemoglobinet. Du skall inte vara rädd för att be om hjälp - det är ju därför det finns prykologer och kuratorer för att man skall ha någon att vända sig till då det behövs.
Gör någonting åt saken idag!
Kram
Tessi