Lisää tietoa anaaliseksistä
16.05.2023
Kuinka paljon pyllyreiän avautumiseen kuuluu käyttää aikaa, ennen kuin voidaan edetä anaaliyhdyntään asti? En ole vielä päässyt kokemaan anaaliseksiä, mutta kovasti sitä odotan ja tahdon. Esileikin edetessä alkaisin nuolla pyllyä, ja työntää varovasi liukkarilla kostutettua sormea pyllyyn sisälle. Jokohan tämä hitaasti ja hellästi toteutettuna riittää pyllyn lämmittelyksi, vai olisiko mielestänne hyvä tehdä jotain muutakin? Kertoisitteko tästä minulle?
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
22.05.2023
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi ja yhteydenotostasi.
On hyvä muistaa, että anaaliseksi voi joskus herättää vahvoja reaktioita ihmisissä. Sen vuoksi on tärkeää keskustella avoimesti aiheesta kumppanin kanssa ennen anaaliseksiin ryhtymistä. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä asiaan liittyen, ja ihan kuin kaikessa muussakin seksiin liittyvässä, ei ketään saa pakottaa, vaikka itse kovasti odottaisi ja tahtoisi kokeilla juuri anaaliseksiä. Kommunikaation kautta voidaan kumppanin kanssa sopia yhteiset pelisäännöt sille, miten edetään.
Peräsuolessa on kaksi kehälihasta, ulompi ja sisempi. Ulompi kehälihas muodostaa peräaukon suun, eli anuksen, kun taas sisempi kehälihas on syvemmällä peräsuolessa. Ulompi kehälihas on melko pitkälle tahdonalainen, joten sen avautumiseen ja sulkeutumiseen pystyy itse vaikuttamaan. Sisempi kehälihas ei taas ole tahdonalainen vaan vaatii aikaa ja rauhallista etenemistä rentoutuakseen, sillä se reagoi vaistomaisesti esimerkiksi paineeseen.
Tulit kysyneeksi, kuinka kauan kuuluu käyttää aikaa peräaukon avautumiseen ennen kuin etenee yhdyntään. Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta, sillä olemmehan kaikki yksilöitä. Anaaliseksissä on erityisen tärkeää edetä hitaasti kumppaniaan kuunnellen. Kun jotain viedään peräaukkoon, oli se sitten sormi, dildo tai penis, on se tehtävä varoen aloittamalla tasaisella paineella ulompaa kehälihasta vasten. Niin sanotun ”vastaanottajan” rentoutuessa antaa ulompi kehälihas yleensä periksi, sillä siihen pystyy itse jonkin verran vaikuttamaan. Sisempi kehälihas, joka ei ole tahdonalainen eikä siihen näin ollen pysty itse vaikuttamaan, tarvitsee noin 15–20 sekuntia tasaista painetta auetakseen.
Kuvailet ajatuksiasi siitä, mitä esileikin aikana voisi tehdä valmistellakseen peräaukkoa anaaliseksiin. Kuvailet eteneväsi varoen, hitaasti ja hellästi, mikä onkin kaikkein tärkeintä. Anaaliseksin ei tule tehdä kipeää ja kipua voidaankin pitää merkkinä siitä, että toimitaan väärin. Vaarana on, että kehälihakset vahingoittuvat, mikäli kivusta huolimatta jatketaan. On siis todella tärkeää kuunnella kehon viestejä ja ottaa ne vakavasti. Pääasia anaaliseksissä on käyttää reilusti liukuvoidetta ja edetä rauhassa. Mikäli se tuntuu hyvältä, voi sitä pitää merkkinä siitä, että on toimittu oikein.
Hyvää kevään jatkoa!
Terkuin, Lila