Paras kaveri ei ole enään paras kaveri
08.01.2019
Heli!! Mä tota oon 6 luokkaa käyvä tyttö. Huomasin piakkoin, että "paras" kaverini löysi uuden.. ja me emme ole niitä parhaita kavereita enään paitsi hän luulee, että olisimme. Hän ei kuuntele, vastaa ja hän ei huomaa minua. Jään yleensä yksin ruokalaan ja välkille. Koitan yrittää hengata hänen kanssa mutta juttu ei oikein luista ja hänen kaverinsa haluaa hänet varmaan omaksi eikä anna puhua minun kanssa. (Ainakin minä huomaan sen) olen kyllä muitten kanssa mutta en pysty keskittymään niitten kanssa. Olen surullinen. Yksinäinen
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
18.01.2019
Hei Yksinäinen!
Kiitos viestistäsi. Kerrot, että paras kaverisi on löytänyt uuden parhaan kaverin, eikä hän enää huomioi sinua samalla tavalla kuin ennen. Jäät yksin ruokalassa ja välitunneilla. Se tekee sinut surulliseksi.
Ikävä kuulla, että paras kaverisi ei enää kohtele sinua samalla tavalla kuin aiemmin. Ei varmasti tunnu mukavalta, että jää yksin. Voisitkohan jutella kaverisi kanssa tästä? Kerro, että tahtoisit, että olisitte samalla tavalla kavereita kuin ennenkin. Kerro, että sinusta tuntuu pahalta, koska joudut jäämään ruokalassa ja välitunneilla yksin. Voit myös halutessasi kysyä häneltä, miksi hän ei enää osoita sinulle huomiota samaan tapaan kuin ennen. Voihan olla, että hän ei ole itse kiinnittänyt asiaan niin paljon huomiota, mutta kun otat asian puheeksi, hän ymmärtää sinua paremmin.
Iässäsi kaverisuhteissa opetellaan ottamaan toinen huomioon. Kavereista on hurjasti iloa ja olisikin huippua, jos jokaisella olisi kaveri / kavereita. Joskus kaverisuhteet tuntuvat hankalalta. Välillä niissä kohtaa riitoja ja pettymyksiä. Ne eivät silti tarkoita, että ystävyys olisi ohi, vaan ne voidaan kyllä yleensä selvittää.
Voisitkohan koettaa tutustua tähän hänen uuteen kaveriinsa? Ehdottaisit hänelle vaikka, että tekisitte jotain yhdessä? Hänhän voi huomata, kuinka hyvä tyyppi sinä olet! Ja että et ole hänelle uhka vaan enemmänkin mahdollisuus saada hyvä kaveri. Onnistuisikohan sitten, että olisitte vaikkapa kolmestaan välitunneilla ja ruokalassa?
Voit myös yrittää tutustua ihan uusiin tyyppeihin. Mainitsit, että olet välillä muiden kanssa. Miksi et pysty keskittymään heidän kanssaan? Jos tutustuisit heihin entistä paremmin, auttaisikohan se asiaa yhtään? Näin heidän seurassaan voisi olla rennompi olo ja viihtyisit paremmin. Mitä olet itse mieltä? Tahtoisitko vaikka tehdä heidän kanssaan jotain, mistä itse pidätte?
Jos asia ei helpota, voit jutella vaikkapa opettajasi kanssa ja yhdessä miettiä, mitä teette asialle.
Voit myös jutella tilanteestasi nimettömänä luotettavan aikuisen kanssa nuorille tarkoitetussa chatissa. Erilaiset avoimet chatit löydät Netarin sivulta: https://www.netari.fi/avoimet-chatit/.
Tsemppiä sinulle kovasti! Älä jää yksin! <3
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi
Terkuin, Riina