Klamydia- ja tippuriyhteis Virtsanäytteen epäonnistuminen.
29.01.2024
Hei!
Kävin antamassa näytteen klamydia tippuri virtsanäyte, hoitaja sanoi, että merkki viivan yli ei saa mennä tai näyte laimenee, mutta minulla saattoi jäädä vajaaksi enkä ole varma kun 10 milliä on vähimmäinen jäikö senkin alle vai juurk kohdalle kun 20-30 ml on, mutta viiva oli myös tosi alhaalla jotenkin ja en meinannut edes saada ensivirtsaa. Mutta kysyisinkin, että jos jäi alle vähimmäismäärän niin saanko tiedon epäonnistuneesta testistä vai voiko tulla väärä negatiivinen tulos labrasta nyt. Muuten meni hyvin eli sain ekat pisarat ja olin ollut virtsaamatta ja ilman pesua. Nyt huolettaa. Enkeli
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
01.02.2024
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi ja yhteydenotostasi. Kirjoittamasi perusteella tulkitsen, että sinua huolettaa virtsanäytteen epäonnistuminen ja tästä mahdollisesti johtuva väärä negatiivinen tulos. Ymmärrän, että asia voi huolettaa sinua, mutta kehotan sinua kuitenkin luottamaan terveydenhuollon ammattilaisiin. He käsittelevät työssään päivittäin mainitsemiasi näytteitä ja osaavat näin ollen varmasti tulkita, mikäli näyte olisi epäonnistunut.
Olet mielestäni toiminut ohjeiden mukaisesti, eikä sinulla näin ollen ole mitään syytä huoleen. Näytteitä tutkivat ammattilaiset kertoisivat kyllä sinulle, mikäli näyte jostain syystä olisi epäonnistunut esim. siksi, että virtsaa olisi ollut näytteessä liian vähän. Tämä olisi selvinnyt todennäköisesti jo silloin, kun palautit näytteen laboratorion henkilökunnalle. Ammattilaisten työhön kuuluu ilmoittaa sinulle, mikäli näyte syystä tai toisesta olisi epäonnistunut.
Jos asia kuitenkin huolettaa sinua kovasti, etkä saa asiaa mielestäsi, voit aina olla yhteydessä sinne, minne jätit virtsanäytteesi ja kysyä heiltä asiasta suoraan. Näin ollen sinun ei tarvitse jäädä miettimään asiaa.
Kaikki järjestyy kyllä, ei syytä huoleen <3
Halit, Lila