Minipiller
14.10.2022
Hej!
Jag tar minipiller (Slinda) och har några frågor kring dem.
Jag började äta dem på mensens första dag så då är jag ju skyddad mot graviditet direkt och undrar även hur det funkar? Hur man blir skyddad direkt ifall man tar dem första dagen på sin menscykel?
Undrar även ifall jag ska ha något uppehåll då jag äter dem, det är ju 4 inaktiva piller, ska jag ha 4 dagar uppehåll och sen börja på nästa karta? //anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
17.10.2022
Hej,
Precis som du skriver så har Slinda 24 aktiva piller (vita) och 4 placebo, d.v.s. det är de gröna pillren som är ditt uppehåll. Så efter att du ätit hela kartan (de 24 vita och de 4 gröna) så börjar du på en ny karta. Kom ihåg att ta pillren i den ordning de finns i kartan och enligt pilens riktning.
Slinda fungerar dels genom att det förhindrar din ägglossning, dels genom att det bildar ett slem vid livmodermunnen som förhindrar att spermier tar sig förbi och genom att den slemhinna som bildas inuti livmodern blir tunnare. Anledningen till att du är skyddad från dag 1 om du börjar med dem på mensens första dag är att det är sällan man har ägglossning under pågående mens, så tillsammans med de två andra effekterna (slemmet och påverkan på slemhinnan) så behöver du alltså inte använda kondom de första 7 dagarna (som du skulle behöva om du började mitt i en pågående cykel.)
Då ditt recept är slut (eller de piller du har) så kontaktar du preventivrådgivningen på den ort där du bor så förnyas ditt recept. I den kommun du har uppgett är preventivmedel gratis för unga personer, men du behöver ett recept så du kan hämta ut mer piller från apoteket. Om du har frågor kring användningen så kan du alltid tala med din skolhälsovårdare eller ringa till preventivrådgivningen.
Kram,
Tessi