Dröm kroppsbyggnad
15.05.2024
Hej, jag och min pojkvän brukar båda gymma, men han tar det lite mera på allvar. En gång frågade han mig vad jag har som " dream physique". Först fattade jag inte men han förklarade att det är typ ett visst kropps utseende eller ideal man strävar efter. Han hade då någon känd atletisk man som sin "dream physique". Eftersom att jag inte har någon så frågade jag av honom om jag behöver en dröm physique och då sa han ungefär "njaa asså det e ju upp till var och en men...".
Sedan tipsade han mig och visade en bild på någon kvinnlig coach som har en kropp som e raka motsatsen till min: smal midja, stor rumpa, "thigh gap", smala armar och smala ben.
Alltså, det kändes typ som att han ville ge ledtrådar om att han tycker att jag ska ha den där coachen som dröm physique, och att det kanske skulle vara något konstigt eller "fel" med den kroppstypen jag har nu, för jag tycker inte riktigt att det är optimalt att gymma för att sträva efter att ha samma sorts kroppsbyggnad som en kändis. Är det verkligen bra? Borde jag lyssna på honom? "kajsa"
Rosanna farg

Nuorisotiedottaja Rosanna Vastaa
16.05.2024
Hej!
Tack för din viktiga fråga! Nej, du ska inte träna för att uppnå samma kroppstyp som någon annan, det är inte möjligt om ni inte i grunden har samma genetisk belägg, benstruktur och kroppsbyggnad och nej du behöver inte lyssna på din pojkvän i den här frågan. Man tränar för sin egen hälsas skull och även om man absolut kan ha förebilder och personer som ger en motivation och som man inspireras av ska man ändå inte förvänta sig att man kan uppnå exakt samma kroppstyp som någon annan. Precis som att du heller inte kan påverka din längd kan du heller inte påverka din benstruktur och din genetik. Vi ser alla olika ut och vi har olika förutsättningar för hur vi kan börja se ut genom träning. Två personer som följer exakt samma träningsschema och diet kommer inte att se exakt likadana ut hur mycket dom än försöker. Även syskon som i princip borde ha samma genetik kommer oftast att uppnå olika resultat. Du har därför helt rätt i att det inte är optimalt att sträva efter att uppnå samma kroppstyp som någon annan.
Det farliga med sociala medier är att det lätt ger en felaktig bild av hur människokroppen ser ut. Även väldigt vältränade människor kommer inte se ut som dom gör på sina instagrambilder när dom är hemma för sig själv och slappnar av. Man postar sällan bilder på sig själv när man är helt avslappnad utan oftast har man positionerat sin kropp på ett visst sätt när man tar bilden så att kroppen ska se så bra ut som möjligt. Sättet du står på och hur du spänner dig samt vinklar och ljus kan göra att du ser helt annorlunda ut på en bild än på en annan. Det är också väldigt vanligt att influencers retuscherar sina bilder och faktum är tyvärr också att om du inte känner en människa personligen har du absolut ingen aning om ifall dom har gjort kosmetiska ingrepp eller inte. Om du aldrig träffat en människa i verkligheten kan du heller inte veta exakt hur mycket dom har fixat till sina bilder innan dom läggs upp. Den här tjejen som din kille visade dig ser inte ut så som hon gör på sina bilder 24/7. Skulle han träffa henne personligen och se henne när hon är avslappnad skulle han själv också upptäcka att hon inte ser ut så där hela tiden. Även vältränade kvinnor har oftast t.ex. stretch marks och celluliter samt att magen "korvar sig" när dom sitter. Det är helt naturligt och inte något som har med dålig hälsa och träning att göra. Jag vill varmt rekommendera att både du och din pojkvän tillsammans tar en titt på instagramkontot: danaemercer. På hennes konto lyfter hon fram hur en kropp ser ut på bild vs i verkligheten samt hur man med vinklar, positioner och ljussättning kan få kroppen att se ut på ett visst sätt. Något som de flesta träningskonton använder sig flitigt av.
Det är som sagt helt okej att ha en dream physique och ett mål man vill uppnå men din pojkvän kommer inte heller att kunna se exakt likadan ut som personen/personerna som han inspireras av, därför borde han heller inte sätta den pressen på dig eller förvänta sig att du ska leva upp till HANS kroppsideal och det som HAN anser att är snyggt. Kom ihåg att det bara är hans personliga åsikt och inte något du varken kan eller borde leva efter. Tänk också på att personen som han anser att har den ideala kroppen är en kvinna han inte känner som han inte har någon aning om hur hon i verkligheten ser ut. När man inser det känns det ganska dumt att man skulle försöka sträva efter att se ut som en person som man inte ens vet hur hen egentligen ser ut.
Vi har alla dessutom olika prioriteringar i livet. En person som tränar till yrket har därför mer tid att sätta på sin kropp, sin diet och sitt utseende medans de flesta andra människor måste ha det som en hobby på sidan om skolan eller jobbet. Därför är det inte heller realistiskt att förvänta sig att man ska uppnå samma eller liknande kroppstyp när man inte har möjlighet att ägna lika mycket tid till sånt. Det är också viktigt att minnas att det som är hälsosamt för en person kan vara extremt ohälsosamt för en annan. Vissa människors kroppar klarar inte av samma sorts träning eller diet som andra människors kroppar. Det allra viktigaste är att man känner sig själv och sin egen kropp och sätter upp realistiska och hälsosamma mål för sig själv. Det är helt okej att man inte vill att livet ska präglas av träning och utseende. Livet är så mycket mer än det. Du väljer själv vad du vill lägga din tid på och du ska aldrig låta någon annan prioriteringar styra dina egna. Om du är nöjd och bekväm med hur mycket du tränar för tillfället så ska du stå fast vid det. Huvudsaken är att DU mår bra.
Jag hoppas att du inte låter din pojkväns kommentarer styra hur du ser på dig själv, din kropp och din hälsa. Du vet mer om den än han gör! Jag tror också att det vore bra om ni kunde diskutera det här på ett öppet och ärligt sätt. Känner du att du kan säga till honom hur det känns för dig när han pratar så här och visar bilder på tjejer som har annorlunda kroppstyp än dig? Det är viktigt att man kan vara ärlig med sina känslor i ett förhållande så att dom inte lämnar att gro inuti en. Det vore säkert också  bra för din pojkvän att få en liten reality check så att han förstår att hans ord har betydelse för dig och att han kan säga saker som du kan uppleva som sårande. Det skulle också vara bra att han fick lära sig att det man ser på sociala medier varken är realistiskt eller något man kan eller borde leva upp till. Det verkar ärligt talat som att han inte riktigt förstår det i nuläget.
Kom ihåg att du är vacker och värdefull precis som du är. Du bestämmer över din egen kropp och du väljer hur du vill ta hand om den. Din pojkvän har inte rätt att antyda eller styra hur du borde se ut eller hur du borde träna. Det är inte han som ska sätta upp mål för dig utan det är du själv. Du är helt tydligt en intelligent person och jag gissar att det mesta jag tar upp i mitt svar inte är någon nyhet för dig utan mer en bekräftelse på något du redan visste. Lita på att du känner dig själv och din egen kropp bäst och kom ihåg att du alltid får stå på dig och uttrycka dina tankar och känslor. Om en person försöker styra dig i en riktning som bara gynnar dom själv har du alltid rätt att sätta stopp för det. Låt inte någon annans syn på träning och kroppsideal styra hur du ser på dig själv och din egen kropp. Du ska leva upp till din egen standard och inte någon annans. Du ska inte ändra på dig själv för att behaga personen du är i en relation med eftersom förhållanden med andra människor kan ta slut. Men förhållandet med dig själv kommer du att vara i för resten av ditt liv. Det är det förhållandet du ska jobba mest på.
Kram <3
Rosanna