Elak pojkvän
26.04.2025
Min pojkvän säger jätte elaka saker till mig då han är arg och det sårar mig jätte mycket. Där emellan är han snäll och visar att han vill vara me mig men så fort vi bråkar eller han är arg så börjar han kalla mig för hora, hagga, hjärndöd idiot och det tar så ont. Vem säger sånt till sin partner. Och då jag börjar gråta så tycker han att jag är löjlig och han bryr sig inte alls om när jag gråter.
Jag vet att jag tar för mycket skit från honom men ändå nånstans vill jag vara med honom. Men det gör så ont
Rosanna farg

Nuorisotiedottaja Rosanna Vastaa
28.04.2025
Hej!
Jag är jätteledsen att du tvingas uppleva det här. Jag förstår verkligen hur ont det måste göra i dig när personen du älskar är så hänsynslös och elak. Det är verkligen inte okej och det är verkligen inte ditt fel. Ingen människa förtjänar den här behandlingen och det finns ingenting som skulle rättfärdiga den här typen av verbalt och psykiskt våld. Jag vill vara väldigt tydlig med att det du utsätts för är verbal och psykisk misshandel och det har absolut ingenting med dig att göra utan det handlar bara om honom.
Kärlek mäts inte bara utgående ifrån de fina stunderna man delar tillsammans, stunder när allt är bra och alla problem är som bortblåsta. Kärlek mäts utgående från helheten i relationen, även stunder när allt är upp och ner. Det är lätt att vara snäll, kärleksfull och omtänksam när allt är frid och fröjd och man får precis så som man vill. Det verkliga kärlekstestet kommer i svåra stunder när man tillsammans måste ta sig igenom en konflikt eller ett bråk.
Det är helt naturligt att det uppstår problem i en relation och det är i sig inte ohälsosamt att bråka med sin partner nu som då. Man har rätt att bli både arg, frustrerad och ledsen. Man har även rätt att visa och uttrycka sina känslor till sin partner. Man har dock aldrig rätt att gå till personangrepp eller vara verbalt våldsam mot sin partner. Då är det inte längre bråk utan då är det något annat. Något ohälsosamt och toxiskt.
Hur en person hanterar en konflikt säger mycket om vem hen är och vad hen egentligen tänker och känner. Det kan såklart hända att man blir så ilsken att man häver ur sig saker som man egentligen inte menar men ingen, absolut ingen man som verkligen älskar och bryr sig om sin flickvän skulle någonsin tala till henne så som din pojkvän talar till dig. Hade det hänt bara en gång hade det varit illa nog, skulle han därefter bett om ursäkt och erkänt vilken skada han åsamkat dig och sedan aldrig gjort om det på nytt kunde det vara möjligt att lappa relationen och ta tillbaka den till en hälsosam nivå igen men nu är det tyvärr inte så som din situation ser ut.
Det faktum att det här är ett upprepande beteende som han dessutom försöker förminska genom att kalla dig löjlig när du gråter tyder på att det här är ett mönster som han inte är intresserad av att bryta. Och det är bara på bekostnad av dig och din psykiska hälsa. Det är bara du som lider och det är helt tydligt inte ett problem för honom att det är på det viset. Han är okej med att se dig gråta och det berör honom inte ett dugg. Är det verkligen kärlek? Finns det en lycklig framtid med en sådan person?
I en hälsosam och kärleksfull relation tar man hand om varandra, man vill varandras bästa, lyssnar till varandra, respekterar varandra och gör sitt yttersta för att lösa problem och kompromissa så att båda är nöjda och mår bra. En hälsosam relation är också jämlik och rättvis. Det betyder att båda tar ungefär lika mycket ansvar i förhållandet samt för sina egna och sin partners känslor. Att den ena får bruka verbalt och psykiskt våld bara för att hen är arg medan deras partner förväntas ta emot det är inte jämlikt.
Man har aldrig rätt att misshandla en annan person på något sätt (fysiskt, psykiskt, verbalt, ekonomiskt, sexuellt) bara för att man inte kan kontrollera sina egna känslor. Nu vet jag inte om din pojkväns utåtagerande beror på brist av självkontroll eller om han avsiktligt försöker förminska dig för att få makt över dig. Oavsett är hans beteende lika oacceptabelt och skadligt. Det finns absolut ingen ursäkt för det han utsätter dig för oavsett vad han tar till för snyfthistorier eller hur mycket han än försöker skuldbelägga dig. Det här är VÅLD punkt slut. Det finns aldrig någon ursäkt för det.
Tänk dig att det här du skrev till oss skulle vara ett meddelande av din bästa vän. Tänk dig att hon befinner sig i samma situation och når ut till dig för att be om hjälp. Vad skulle du säga till henne? Vad skulle du ge henne för råd? Skulle du säga att hon förtjänar bättre? Att hon är värdefull och förtjänar en partner som är trygg och som behandlar henne väl. En partner som får henne att må bra och som aldrig gör henne illa. Tänk dig att en person du älskar och bryr dig om skulle ha en pojkvän som behandlar henne så här. Skulle du verkligen vilja att hon stannade i relationen? Om svaret är nej så vet du redan allt du behöver veta om din situation. Du förtjänar att få samma kärlek av dig själv.
Så som du skulle skydda och försvara en människa du älskar bör du också skydda och försvara dig själv. DU är den viktigaste personen i ditt liv och det är upp till dig att på allvar börja fundera vad du önskar dig här i livet. Hur du vill att din stund på jorden ska kännas och se ut. Hur du ser på din framtid och vem som förtjänar att finnas i den.
En människa som blivit utsatt för fysisk, psykisk eller verbal misshandel en längre tid tappar ofta kärleken för sig själv en liten bit i taget tills man knappt känner igen sig själv mera eller litar på sina egna känslor och instinkter. Till sist börjar man tro att man inte är något om man inte har sin partner vid sin sida. Det är just så här skadligt som verbal och psykisk misshandel är, man förlorar sig själv och tappar en av de allra djupaste instinkterna en människa kan ha, nämligen instinkten att ta hand om sig själv. Ju längre man väntar desto svårare blir det att bryta sig loss. Vem är man utan sin partner? Kan någon älska mig så som han älskar mig? Förtjänar jag ens kärlek eftersom jag är en hjärndöd idiot och en hora?  Har man tappat kärleken för sig själv blir man beroende av partnerns "kärlek" så pass att man är villig att stå ut med olika former av våld bara för att ibland få känna av lite kärlek, godhet, värme och närhet.
Jag finns här för att säga att du förtjänar bättre och du förtjänar mer! Du är otroligt värdefull och du har rätt att må bra och känna dig trygg. Det är alltid bättre att vara ensam än att befinna sig i ett toxiskt förhållande med en person som behandlar en illa och sedan försöker övertyga en om att det är kärlek. Det kommer ganska tydligt fram i din text att du redan vet om det här. Det är antagligen en liten känsla som gnager i ditt bakhuvud. En röst som försöker varna dig men du vågar kanske inte lyssna. Mitt slutliga råd till dig är att LYSSNA! Den där rösten är ditt innersta som försöker hålla dig trygg. Det var antagligen den rösten som ledde dig till vår frågetjänst. Lita på den och låt den vägleda dig!
Beklagligt nog är du långt ifrån ensam med det här problemet, men det kan i sig vara en tröst. Det finns människor runt omkring dig som förstår och som vill hjälpa. I ditt fall är det psykiska och verbala våldet så pass grovt att jag oroar mig för att det eventuellt kan eskalera till något annat. Tyvärr kan jag med stor säkerhet säga att din pojkvän har en tydlig brist på empati och respekt och därför är jag rädd för att han kan vara kapabel att gå längre om han anser att det finns anledning till det. Din pojkvän förstår mycket väl att det inte är okej att kalla någon för hora (speciellt inte en person man "älskar") trots det anser han att detta inte gäller honom och att han får göra det ändå... börjar du gråta är det för att du är löjlig inte för att han gjort något fel. Vad mer kan han rättfärdiga då? Vad mer kan han anse att nog är okej att göra? Om gränsen inte går vid att kalla sin flickvän hora, var går då gränsen? Min avsikt är såklart inte att skrämma dig men jag hoppas att du kan börja se på din situation med lite andra ögon och verkligen ta den på allvar.
Här nedanför kommer jag länka några sidor som jag rekommenderar att du tar en titt på och gärna även tar kontakt med. Även om du i nuläget känner att du inte behöver hjälp kan det vara bra att bekanta dig med dessa tjänster ändå.
Kom även ihåg att ta hjälp och stöd av personer i din närhet. Finns det någon som du kan prata med om din situation? En vän, en förälder, ett syskon eller någon som du känner dig trygg med och litar på? Det är jätteviktigt att du inte lämnar ensam med det här. Du får såklart alltid ta kontakt med oss på Decibel när du än behöver det. Vi finns här för dig!
-
Nollinjen
Mot våld i nära relationer och våld mot kvinnor. Ring gratis 080 005 005 för stöd och hjälp, alla dagar dygnet runt. Du får vara helt anonym, ditt telefonnummer syns inte och samtalet kommer inte synas på telefonräkningen. Du kan samtala på svenska, finska eller engelska med personalen
FRIDA - Fri från våld
Finns till för kvinnor och barn som blir utsatta för våld i familjen eller sexuella övergrepp. De erbjuder öppenvård i form av samtalsstöd, både enskilt och i grupp, samt gratis stöd- och krissamtal för barn som upplevt våld i hemmet.
Jourtelefon 050 596 0980. Kvinnojouren nås må- fre kl. 8-14.
Ungdomsstationen Fiilis
Ungdomsstationen Fiilis i Jakobstad erbjuder samtalsstöd och rådgivning för unga i åldern 12-29 år. Servicen är för dig som vill prata med någon som lyssnar, känner stress och ångest, känner dig utmattad och överbelastad, har sömnsvårigheter, kämpar med ensamhet, har det svårt i skolan, går igenom en kris eller vill prata om ditt parförhållande. Du kan också ta kontakt för en vän.
Boka tid genom att ringa eller skicka ett SMS till David Sandström 040 805 1216.
-
Ta hand om dig! Kram <3
Rosanna