HJÄLP
25.10.2024
Jag är 15 år och mina bröst är jätte platta och min bröstvårta går typ bara innåt. Alla mina kaveris har stora och "snygga" bröst och det är jätte pinsamt. Vad skall jag göra? Bananen i pyjamas

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
28.10.2024
Hej,
Jag tror inte att det är något fel på dig. Jag vet att det är svårt att ha tålamod då man är otålig och helst önskar att allting skulle hända genast, men försök komma ihåg att alla utvecklas i olika takt eftersom alla är helt olika. Det är inte meningen att alla skall se likadana ut, och även om det för dig känns som att alla dina vänner har "snygga" bröst så kan du vara helt säker på att de också tycker att det finns saker på deras kroppar som de skulle vilja ändra på. Det är synd att man spenderar så mycket tid och energi på att peka ut alla "fel" på sig själv, istället för att vara stolt över att man äger sin egen kropp.
Dina bröst kommer att fortsätta utvecklas under flera år ännu, men det är jättesvårt att veta hur de kommer att se ut då de är "klara". De bilder av bröst man oftast ser är sådana där bröstvårtan tydligt skiljer sig från vårtgården, men det är inte så alla bröst ser ut, och även bröstvårtornas utseende och form fortsätter att förändras vartefter man utvecklas.
Oavsett hur stora dins bröst blir så skall du komma ihåg att det att andra människor uppfattar en som attraktiv inte handlar enbart om hur du ser ut, utan vad du utstrålar. Om du utstrålar att du är nöjd med dig själv och trivs i din kropp så är det det som andra människor kommer att se - och då kommer du att uppfattas som attraktiv. Så äg dig själv och tyck om dig själv och din kropp, för den är din och därför är den värd din respekt och kärlek.
Kram,
Tessi