Hjälp
31.05.2025
Ja känner att jag är är nära på ti fall över kanten. Jag har varigt deprimerad i 5 månader har gått till kuratorer skolcouchen och sånt men mitt mående blir int nå bättre. Vad finns det jag kan göra, eller vart kan jag gå eller vem kan jag tala med för att få antidepressiva för jag känner att det börjar vara det ända alternativet kvar att pröva nu. Lejonet
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca Vastaa
03.06.2025
Hej och tack för att du skriver till oss!
Vad tråkigt att du mått dåligt så länge och att kuratorn/skolcouchen inte har hjälpt. Jag är ledsen att du mår dåligt, men jättefint att höra att du orkat och fortfarande orkar söka hjälp. Det är ingen självklarhet, så du ska vara stolt över dig själv som vill och försöker må bättre.
I ditt fall rekommenderar jag att du tar kontakt med ungdomsstationen Klaara. Kontaktuppgifterna och mera information hittar du här. Mottagningen finns i Vasa, men man måste inte vara vasabo för att kunna bli klient. Servicen är helt gratis och du behöver ingen remiss, utan kan ringa dit själv för att boka in en träff och få rådgivning. Om det känns jobbigt att ringa, kan du också fylla i deras kontaktformulär (hittas på samma sida), så tar de istället kontakt med dig. Där finns både psykologer och läkare, så via dem kan du påbörja både korttidsterapi, samt en eventuell medicinering. De hjälper dig även vidare om du t.ex. skulle vara i behov av en längre terapikontakt, eller annan vård.
Jag vet att du har kämpat, men kämpa ännu lite till. Det finns hjälp att få och det blir verkligen bättre även fast det inte känns så just nu. Du är inte ensam. Du är värdefull och förtjänar att vara lycklig.
Hoppas du snabbt hittar den hjälp du önskar, behöver och förtjänar och att du snart mår bättre. Sköt om dig.
Kram,
Viveca