Hormonspiral
29.04.2025
Rekommenderar ni att ta hormonspiral? E de så att man får int nå mens om man har de? Tar de jättesjukt att sätta in en sån? Hu får man en sån? Undrare

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
30.04.2025
Hej,
Personligen så tycker jag att hormonspiralen är ett bra alternativ om man inte vill använda t.ex. p-piller eller ringar. Fördelen med spiral är att du inte måste komma ihåg någonting själv utan den sköter sig själv under en lång tid. Många anser det också som en fördel att man inte blöder alls - men det gäller ju inte alla. Vissa tjejer blöder bara lite mindre än de gjorde utan spiral och det går inte att veta på förhand om man kommer att blöda under tiden man har spiral eller inte. Spiralen är också ett väldigt säkert preventivmedel om man inte vill bli gravid.
Nackdelarna med spiral är de samma som med hormonella preventivmedel i allmänhet, de ökar risken för blodproppar i början av användningen och påverkar dina hormoner vilket kan leda till olika symtom - det passar helt enkelt inte alla, men det kan man oftast inte heller veta innan man har testat.
Du frågar om det gör ont då de lägger in den och där tror jag att alla upplever det väldigt olika. Vissa tycker att det gör ont medan andra blir förvånade över att det inte alls gjorde ont. Jag gissar att det hänger ihop med hur mycket man spänner sig för gynekologiska undersökningar i allmänhet. Om man är avslappnad så gör det antagligen mindre ont, men man har rätt att vara rädd för smärta och att säga det högt. Med tanke på din ålder så tror jag att en gynekolog skulle ha all förståelse för att du är orolig, och jag tror att det skulle göras med försiktighet.
Om du funderar på spiral eller något annat hormonellt preventivmedel så skall du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun. Du kan boka tid till en barnmorska/hälsovårdare och diskutera de olika alternativen, och vilket som skulle passa dig bäst. Men bara för att du bokar tid så betyder det inte att du förbinder dig att börja med någonting. Sedan om du bestämmer dig för en spiral så får du den gratis eftersom du är under 25 år, så det är ett stort plus.
Om någonting blev oklart är det bara att skicka in på nytt :)
Kram,
Tessi