Hur mycket kan jag dricka?
13.05.2024
Hej, är en tjej på 18 år, blir sådär najs full på 5 lonkero på ca. 4h alltså lite mer en en i timmen. Nu har jag skaffat en 20% kossu flaska som e 70cl… och nu undrar jag hur mycket jag ska dricka av den för att nå samma fylla? Har försökt använda promilleräknare men dom säger typ alla olika så undra om ni kan hjälp me alltså basically
hur myki kossu = 5 lonkero?
(ja e int na alkoholist dricker int na ofta vill ba fråga er så ja kan stay safe å ha kul????) festtjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
22.05.2024
Hej,
Tyvärr är det nästan omöjligt att svara på din fråga. Olika människor påverkas väldigt olika av olika sorters sprit, och även om man kunde tänka att det handlar om bara matematik och att rökna ut procent så fungerar det aldrig så då det handlar om kroppen. Som du säkert vet så påverkas du helt olika av alkohol beroende på vad du har ätit innan du börjar dricka och t.ex. var i din menscykel du befinner dig. Det spelar också jättestor roll om man bara sitter stilla eller om man är aktiv och hur snabbt man dricker.
Generellt om man skall dricka är det alltid att föredra att dricka svagare drycker eftersom man då lättare hinner märka hur kroppen reagerar. Så om du är van vid att dricka lonkero så tycker jag att det är bättre att du fortsätter med det.
Hälsningar
Tessi