Kahden asunnon vuokran maksaminen
23.10.2024
Olen muuttamassa toiseen asuntoon. Minulle on tulossa tilanne, että joudun lähes varmasti maksamaan yhden kuukauden (joulukuu) vuokran kahdesta asunnosta. En tiedä milloin nykyinen asukas muuttaa pois sieltä, johon itse olen menossa. Hänellä on tietysti oikeus olla siellä marraskuun viimeiseen päivään asti. Silloin minulla ei ole mitään mahdollisuutta muuttaa sinne ennen kuin joulukuussa. Jotta voisin muuttaa jo marraskuussa, pitäisi nykyisen asukkaan muuttaa muutama päivä ennen kuun loppua, ja sitä hän ei varmasti tee. Joudun siis maksamaan joulukuun vuokran tästä nykyisestä asunnosta, vaikka lähden pois 2. tai 3. päivä. Haluaisin tietää, miten tällaisissa tapauksissa yleensä käy. Siis silloin kun vuokralainen vaihtuu ns. lennosta. Onko silloin yleinen käytäntö, että vuokra on maksettava kahdesta asunnosta?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
31.10.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Oletko siis jo solminut vuokrasopimuksen toiseen asuntoon? Sinulla on oikeus tietää ensimmäinen päivä, jolloin voit muuttaa asuntoon, mikäli olet sopimuksen solminut. Yleensä muuttopäivä alkaa kuun ensimmäisestä päivästä. Mikäli asunnon vapautumispäivä on joku muu, tulee silti asunnon vapautumispäivän tulla ilmi sopimuksesta.
Millainen vuokrasopimus sinulla on tähän nykyiseen asuntoosi? Katso sopimuksesta, millainen irtisanomisaika sinulla on? Yleensä vuokralaisella irtisanomisaika on yksi kuukausi, eli toisin sanoen jos sanot sopimuksesi irti 28.10, sopimus päättyy marraskuun lopussa. Eli aikaa aletaan laskea aina sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanot asunnon (ellei toisin sovita vuokranantajan kanssa!) Eli jos sanot asunnon irti ennen marraskuuta, ei sinun tarvitse maksaa joulukuun vuokraa.
Tällöin toki sinulle tulee mainitsemasi ongelma siitä, kuinka saat muuton järjestettyä. Mikäli pääsisit toisen vuokralaisen asunnossa olemisen vuoksi muuttamaan vasta joulukuun puolella, esim. 5 päivä, tulee tämän näkyä vuokrassa eli nuo 5. päivää tulee vähentää vuokrastasi.
Neuvon sinua olemaan nyt yhteydessä kumpaankin eri tahoon; tulevaan vuokranantajaasi ja nykyiseen. Kun saat kuulla milloin voit muuttaa tulevaan asuntoosi, teet irtisanomisilmoituksen nykyiseen asuntoosi sen perusteella. Mikäli kyse on muutamista joulukuun päivistä, olisiko sinun mahdollista majailla jossakin muualla sen aikaa? Jos ei muuta, esim. läheisten luona, niin hotellissa? Se voi kalleudestaan huolimatta tulla huokeammaksi kuin maksaa kokonainen ylimääräinen vuokra.
Yleinen käytäntö on se, että niistä asunnoista maksetaan vuokra, joihin on voimassa oleva sopimus. Eli mikäli et irtisano asuntoasi ennen marraskuuta, tulee sinun juridisesti maksaa myös joulukuun vuokra, sillä silloin katsotaan, että sopimus raukeaa joulukuun lopussa. Yleensä ihmiset järjestävät niin, että asunnon viimeisenä vuokrauspäivänä he ovat muuttaneet ja siivonneet asunnon luovutusvalmiiksi. Yksi vaihtoehto on se, että vuokraat pakun, pakkaat siihen tavarasi esim. viimeisenä päivänä asunnon haltiana ja siirrät pakun sitten tulevan asunnon vapautumispäivänä asuntosi eteen ja alat purkaa tavaroita siihen.
Usein asioissa on myös neuvotteluvaraa. Ota siis rohkeasti yhteys asian eri tahoihin ja kysele tarkemmin.
Onnea uuteen kotiin ja tsemppiä muuttoon!
Terkuin Stinke