kissnödighets känsla
18.06.2025
Hej! Jag är en tjej på 19 år som nu på senaste haft mycket problem med min mage och kissnödighetskänsla hela tiden, hade ont i vänstra sida av magen väldigt länge och kollade upp det hos läkarna och de hittade inget, sen började det värka och göra ont i hela nedre delev av magen (så som mensvärk exakt, men att jag kan ha det även fast jag inte har mens eller ägglossning) och det känns som ett tryck på kissblåsan och som att magen är spänd hela tiden och har kissnödighetskänslan hela tiden, och varje gång jag går på toaletten kommer det kiss, även fast jag går med snabba mellanrum pågrund av kissnödighetskänslan. Och ibland när jag kissar brukar jag försöka trycka ut kiss efter jag har kissat för det känns hela tiden som det ska komma mera, och till sist börjar det svida och bränna i underlivet då jag gör det.
Denhär känslan kommer och går, den kommer och så stannar den i några dagar och sen försvinner det, sen kan det vara bra ett tag och sen komma tillbaka efteråt några veckor eller månader och stanna ett tag, jag har tagit massor av blodprov, urinprov, ultraljud och läkar undersökningar, de hittar inga fel på mig någonstans och jag förstår inte, hur kan jag inte ha något fel då jag har sånna här symptom? jag blir galen och kände att jag behövde skirva av mig lite och typ se om ni har någon som helst aning om vad det är som pågår eller vad jag ska göra? snälla hjälp mig
anonym tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
18.06.2025
Hej,
Jag förstår att det är utmattande att ha återkommande problem, dels för att man givetvis oroar sig lite över vad som är problemet, men också för att det är tungt att hela tiden ha ont eller känna av någonting. Min spontana gissning är ju att känningarna kommer från din urinblåsa, vilket antagligen sjukvården också har antagit eftersom det har tagits många urinprov. Däremot kan jag förstås inte veta varför det trots alla prov inte har synats någonting på dem som skulle förklara varför det fortfarande känns. ganska ofta är det tyvärr så, att saker misstänks och undersöks men om det då inte hittas någon anledning till problemen så knycker man på axlarna och konstaterar att "man inte hittar någonting", istället för att fortsätta utreda saken.
Mitt förslag är därför att du från och med nu börjar föra dagbok över när du har känningar och hurudana. Antigen att du antecknar det i en fysisk kalender eller på din telefon. Det gör det lättare att se mönster på längre sikt än att man försöker komma ihåg bara i huvudet. Anteckna t.ex. när du känner smärta nere i magen, när du upplever sveda och täta urinträngningar (kissnödighet). Det är i sig helt normalt att man kan kissa trots att man precis just har varit, så det i sig är inte onormalt, men det skall ju inte svida. Och om problemet kvarstår så skulle det vara viktigt att man kollade upp (pånytt) om du har residualurin i blåsan efter att du har varit och kissat, om det med andra ord är kiss som lämnar i blåsan som kan förklara varför du ännu känner dig nödig - eller om det är dina nerver i underlivet som ger felsignaler av någon anledning.
Jag rekommenderar också att du börjar äta C-vitamin eller tranbärs-kapslar (t.ex. Tranemax som kan köpas från apoteket.) Det finns inga vetenskapliga undersökningar som bekräftar att de skulle göra skillnad, men jag vet att många tjejer ändå upplever att det ÄR skillnad då de äter dessa, och att problemen inte återkommer lika ofta eller blir lika svåra. Om du får perioder då du känner mera av kissnödigheten så skall du försöka dricka mera än normalt, även om det givetvis gör att du även kissar mera. Detta skall du göra för att försöka försäkra dig om att rina urinvägar spolas så att risken att det blir en urinvägsinfektion skall minska.
Och även om det känns trist att gång på gång kontakta sjukvården igen för samma sak så är det nog viktigt att du gör det, även om de tidigare inte har hittat någon orsak till problemen. För bara för att de inte har hittat problemet innebär det ju inte att du inbillar dig det, och det är vårdens uppgift att fortsätta utreda saken. Om de inte på hvc hittar någonting så kanske det skulle vara läge att de skickade dig vidare till sjukhuset där det förhoppningsvis finns mer expertis på området.
Jag rekommenderar också att du är försiktig med saker som urinvägarna brukar kunna krångla över, t.ex. att bada i badtunna, ha oskyddat sex eller gå omkring i våt baddräkt.
Jag hoppas att du fick nån tröst av mitt svar, många kramar till dig.
Tessi