Kontakt till psykolog på hälsostationen
11.03.2024
Hej, jag undrar hur man ska ta kontakt för att boka en tid med en psykolog vid jakobstad. Finns det något nummer man kan ringa till eller måste man gå dit och prata direkt med någon? Undrar också hur länge det brukar ta att få en tid för att prata? Funderar

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.03.2024
Hej,
För att få kontakt med en psykolog kan du kontakta det psykosociala Centret för Norra området. Det gör du genom att kontakta dem per telefon, numret hittar du här. Längst ner på sidan finns också direktnummer till olika psykologer och information om deras telefontider, men jag rekommenderar att du börjar med att kontakta psykosociala centret och diskuterar med dem för eventuellt har de en mer övergripande bild av hur kösituationen ser ut just nu, och t.ex. vilken psykolog som kunde vara bra i just ditt fall. Jag har svårt att uttala mig om hur lång väntetid det är innan man får träffa någon, för kösituationen kan variera mycket.
Jag tycker att det är jättebra att du har tagit, och fortsätter att ta tag i saken. Jag vet att det inte är lätt att ta kontakt till ställen och ordna med tidsbokningar då man inte mår bra, men jag hoppas att du orkar kämpa på lite till - så att du kommer i kontakt med rätt människor som har möjlighet att hjälpa dig. Tveka inte att be om hjälp om det känns som att du inte orkar. Uppsökarna på After Eight kan säkert finnas som stöd för dig om det känns svårt att hantera allting själv.
Många kramar,
Tessi