Kosttillskott
31.03.2024
Hej!
Jag har hört att kosttillskottet shilajit skall vara bra vid gymträning och jag har funderat köpa sådant. Men då undrar jag om sådana saker egentligen är riktigt säkra att ta när man är i 17 års åldern? Gymråtto

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
02.04.2024
Hej,
Shilajit är ett kosttillskott som har använts i hundratals år i länder som Indien och Nepal, men är förhållandevis obekant här. Shilajit har konstaterats ha flera fördelaktiga effekter på hälsan, främst då det handlar om neurologiska funktioner och att den är anti-inflammatorisk. Om man Googlar på verkningarna så påstås det ha effekter på allt från urinvägarnas hälsa till att motverka cancer i levern, men dessa verkningar räknas inte upp i de forskningsresultat jag har kommit i kontakt med så dessa kan jag inte uttala mig om.
Generellt har du helt rätt i att man alltid måste ta ställning till om ett kosttisskott verkligen är säkert. I Finland är det livsmedelsverket som ser över försäljningen och marknadsföringen av kosttillskott, så kosttillskotten är oftast inte undersökta lika noggrant som läkemedel. Kosttillskott och läkemedel är alltså två helt olika saker, som i vissa fal kan påverka varandra. Därför är det viktigt att man alltid kommer ihåg att nämna vilka kosttillskott man tar för läkaren om man får nya mediciner utskrivna, och viktigt att man på samma sätt som vid läkemedelsanvändning följer anvisningarna om dosering. Om shilajit används i för höga doser kan det påverka hälsan negativt eftersom det kan förekomma tungmetaller, fria radikaler och arsenik.
Förutsatt att det används som ett kosttillskott, d.v.s. som ett tillskott vid sidan om en mångsidig och hälsosam kost och sunda levnadsvanor så tror jag att användningen är säker, och att det kan ge positiva effekter på måendet.
Kram,
Tessi