Luktar illa
03.12.2024
Hej! Börjar alltid lukta illa efter sex och även när jag bara blivit pallade, kan det bero på smutsiga fingrar, saliv eller att han använt en tvål jag inte tål?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
09.12.2024
Hej,
Anledningen till att du börjar lukta illa i underlivet efter att du har haft sex är sannolikt för att pH-balansen förändras vilket medför att bakteriefloran ändrar. Ibland kan det bero på att killen får utlösning inne i slidan eftersom spermans pH-värde är så annorlunda jämfört med slidans, men det kan givetvis ske också om det på något annat sätt kommer in "smuts" eller någonting som stör bakteriebalansen. Därför är det nog att föredra att både din kille och du har rena fingrar och rena könsorgan då ni börjar på. Men olika tjejer kan också ha olika känsliga underliv, vilket också kan variera lite med tiden. Det du kan göra är att  tvätta dig i underlivet (endast med vatten) efter att ni har haft sex, och att vid behov använda mediciner som återställer slidans pH-balans. Dessa tas i allmänhet som vagitorier, d.v.s. en tablett som förs in i slidan då du går och lägger dig på kvällen. På apoteket finns många olika receptfria alternativ, t.ex. Gyno Lacta.
Om du upplever att dina symtom trots dessa inte försvinner så kan du kontakta din preventivrådgivning så kan de lägga en remiss till bakterieodling och vid behov skriver då en läkare ut mediciner om det skulle visa sig att dina besvär beror på en infektion som kräver behandling.
Kram,
Tessi