Ojämn mens
14.04.2024
Jag har haft mens i ca 1 år och först vae den jämn ca 30 dagars cykel. Sen var det som att det skippade en gång, och nu har jag mens typ varannan vecka. Jag vet att det är ojämt de första åren men finns det något jag kan göra åt det. Det är jättejobbigt för jag är irriterad och ledsen varannan vecka och blöder de andra. Det har varit såhär ca 4 månader. .

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
15.04.2024
Hej,
Jag förstår att det känns både irriterande och tungt att mensen är så oregelbunden och dyker upp så ofta. Med hjälp av p-piller kan man få mensen att bli regelbunden, men som du säkert har hört så finns det både för- och nackdelar med p-piller.
Det finns tyvärr mycket lite du kan göra själv för att påverka din menscykel, annat än att försöka leva så regelbundet som möjligt ifråga om att äta, sova och röra på dig tillräckligt - och försöka ha tålamod med att din kropp hela tiden jobbar för fullt och gör sitt bästa. Men om du verkligen inte orkar med situationen mera, eller bara är nyfiken så kan du gå och tala med din skolhälsovårdare som kan berätta mer om hur p-piller fungerar, eller boka en tid till preventivrådgivningen. Åtminstone detta år till slut (2024) är p-piller gratis för alla personer under 25 på den ort där du bor.
Kram,
Tessi