oregelbunden mens
16.12.2024
Hej
Jag fick min första mens för ca ett år sedan och den har typ alltid varit jätte oregelbunden, i början efter att jag fått den, tog det över 2 månader innan jag fick mens igen, sen hade jag mens kanske 2-3 gånger som vanligt och sen kanske i juli-augusti-september, (?) så var den borta igen jätte länge (ca 3 månader) sen när jag fick mens i oktober så fick jag det igen redan 2,5 veckor efter och nu har det gått snart 2 månader igen?! Är det ens normalt att ha så oregelbunden mens? Äter normalt och tränar men inte så jätte mycket, bara typ 3 ggr i veckan. whaaat

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
17.12.2024
Hej,
Jag förstår att det känns superirriterande att din mens är oregelbunden och att aldrig riktigt veta när den skall komma, men det är inte alls onormalt heller. Dels är det vanligt att mensen är mer oregelbunden då man är yngre eftersom hormonnivåerna är lite "vildare", men det finns ju också tjejer för vilka mensen aldrig blir helt regelbunden utan den kan fortsätta hoppa över ibland.
Jag föreslår att du tar ner en mens-app till din telefon där du kan anteckna då du har mens, då är det lättare att på sikt se vad som är normalt just för dig, och om det eventuellt hittar nån sorts regelbundenhet trots att din mens inte följer samma rytm som andras.
Oroa dig inte, jag tror inte att det är någonting som är fel.
Kram,
tessi