Penetration
17.12.2024
Hej, varför är jag rädd för penetration? Jag tycker det känns obehagligt och när jag testar fingra mig själv så gör det ont. Jag vill ha sex med min kille men jag är livrädd för att det ska göra ont. Är det pågrund av att det är något nytt som känns ovant för kroppen eller? Orolig tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
18.12.2024
Hej,
Jag kan förstås inte ge något exakt svar på varför du är så rädd, men med tanke på det du skriver om att du tycker att det känns obehagligt och att du är livrädd för att det skall göra ont så är det ju inte alls konstigt om du spänner dig och att det då gör ont. Eftersom du inte har blivit penetrerad av någon annan så ÄR det ju nytt för dig och det går liksom inte att lura den egna kroppen eftersom den upplever allting tillsammans med dig. Det är synd att det finns så stor press på just penetrativt samlag eftersom det finns massor av andra former av sex man kan ha som inte innefattar penetration. Jag hoppas att ni kan ta det stegvis och långsamt framåt tills du känner att du är beredd och att du inte längre är rädd (spännande får det vara för det SKA det ju vara då man skall ha sex, men man skall inte behöva vara rädd för då är det nog en signal om att man skall vänta lite till och låta kroppen vänja sig.).
Det finns ingen skam i att säga åt sin partner att man vill vänta med penetration och det betyder ju inte att ni skulle behöva avhålla er från fysisk kontakt med varandra. Men satsa på smeksex, oralsex och att göra det skönt för varandra på andra sätt tills ni båda två är redo.
Kram,
Tessi