Peräaukon valkaisu
30.10.2024
Millä tavalla peräaukon valkaisu tehdään? Olen huomioinut, että pornossa esiintyvillä naisilla on niin vaalean näköiset pyllyreiät, että ne on täytynyt valkaista jotenkin. Onko se kenties ehtona, että pääsee esiintymään pornossa sellaisiin kohtauksiin, joissa pyllyreikää näytetään lähikuvassa? Tehdäänkö niitä valkaisuja Suomessakin, kuka mahdollisesti tekee ja ovatko miten kalliita?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
07.11.2024
Hei ja kiitos kysymyksistäsi!
Soittelin kahteen pääkaupunkiseudulla toimivaan, plastiikkakirurgisia toimenpiteitä tekeviin klinikkoihin, jotka tekevät paljon mm. intiimikirurgiaa. Kummallakaan klinikoista ei kuitenkaan tehdä peräaukon valkaisua. Toisella klinikalla valkaisua on kuulemma tehty jonkin verran ennen, mutta he kertoivat toimenpiteen olevan itse asiassa melko vaivalloinen, eikä sillä ole saatu kovin hyvin tuloksia. Toimenpide on kyseisessä klinikassa tehty laserilla. Amerikassa peräaukon valkaisua tehdään varmasti Suomea enemmän. Amerikassa valkaisuja on ainakin tehty myös hapon avulla.
Mikäli peräaukon valkaiseminen tuntuu todella tärkeältä, on sitä varten olemassa erilaisia voiteita, joita voi tilata mm. pornokaupoista. Useimmat toimivat sillä periaatteella, että melaniinin tuotanto (luonnollinen pigmentti) estetään. Voiteen käyttämisen jälkeen iho näyttää jonkin aikaa vaaleammalta. Useat voiteista sisältävät kuitenkin aineita (mm. hydrokinoni & kojihappo), jotka mielletään runsaassa käytössä syöpää aiheuttaviksi.
Pornoteollisuudessa on paljon erilaisia suuntauksia, joissa varmasti jotkut produktiot suosivat valkaistuja peräaukkoja. Kuitenkin on muistettava, että aina kyseessä ei ole valkaistut aukot, vaan joillakin ihmisillä voi geneettisesti peräaukko olla vaaleampi. Elokuvissa voidaan paljon leikitellä myös valaistuksella sekä kuvia muokkaamalla. Yhä enemmän tuotetaan kuitenkin myös luonnollista pornoa, jossa peräaukot saavat olla sellaisia kuin ovat.
On tärkeää pitää oma tietoisuus ja analyyttisyys mukana myös pornoelokuvia katseltaessa: porno on pornoa, näyteltyä sisältöä, johon ihmiset valikoituvat useimmiten ulkoisten ominaisuuksiensa vuoksi.
Peräaukon tehtävä ei kuitenkaan ole ihmisen kehossa olla valkoinen, vaan toimia peräsuolen sulkijana. On todella luonnollista, että iho on peräaukon alueella muuta aluetta tummempaa. Syy sille löytyy mm. hormoneista, eikä likaisuudesta.
Terkuin Stinke