Hirveä äiti
02.07.2023
Äitini on todella ilkeä ilman syytä. En ole ainoa joka hänestä ei tykkää. Pelkään äitiäni Aina kun on vihainen. Hän ei ole myöskään huolehtivainen tai mukava. Venla
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
03.07.2023
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi ja yhteydenotostasi. Ikävä kuulla, että äitisi käyttäytyy sinua kohtaan ilkeästi. Olet rohkea ottaessasi yhteyttä tänne Decibeliin ja kertoessasi avoimesti siitä, miltä sinusta tuntuu. Näiden asioiden kanssa ei pidä jäädä yksin. On varmasti rankkaa kantaa näitä kuvailemiasi tuntemuksia ja kokemuksia. Kenenkään ei pitäisi joutua pelkäämään kotonaan tai joutumaan huonon kohtelun kohteeksi. Haluan muistuttaa sinua siitä, että tämä ei millään tavalla ole sinun vikasi, sinä et ole tehnyt mitään väärää eikä sinussa ole mitään vikaa. Olet arvokas juuri sellaisena kuin olet.
Kirjoittamasi perusteella olisi ensiarvoisen tärkeää, että pääsisit puhumaan tästä jollekin luotettavalle aikuiselle. Onko lähipiirissäsi joku aikuinen, jonka kanssa sinulla on turvallinen olo, jolle voisit kertoa kokemastasi? Voit myös puhua jonkun läheisen ystävän kanssa ensi alkuun, mikäli se tuntuu sinusta helpommalta. Voit pyytää ystävää tueksesi, kun kerrot asiasta aikuiselle.
Mikäli on niin, ettet koe turvalliseksi puhua jollekin ennestään tutulle aikuiselle, on olemassa tahoja, joihin voit ottaa yhteyttä ja puhua vaitiolovelvollisen aikuisen kanssa. Voit olla yhteydessä nuorisoasemiin (Klaara Vaasassa ja Fiilis Pietarsaaressa), he auttavat nuoria haastavissa elämäntilanteissa. Palvelu on luottamuksellinen, vapaaehtoinen ja maksuton. Yhteystiedot nuorisoasemiin löydät täältä.
Vaihtoehtoisesti voit olla yhteydessä Pohjanmaan Kriisikeskus Valoon, joka tarjoaa kes­kus­te­lu­tu­kea ar­jen krii­si­ti­lan­teis­sa se­kä vai­keas­ta elä­män­ti­lan­teesta selviytymiseen. Voit sopia tapaamisen Valon tiloissa, puhelimitse tai videovälitteisesti (esim. Teams). Varaa aika tapaamiseen ma-to klo 9–14 soittamalla numeroon 044 979 2439 tai osoitteesta info@pohjanmaankriisikeskus.fi.
Aikuiselle puhuminen voi herättää sinussa paljon tunteita ja siksi voikin olla iso kynnys ottaa suoraan yhteyttä auttavaan tahoon. Voit halutessasi kääntyä eri chat-palveluiden puoleen kerätessäsi rohkeutta puhua asiasta aikuisen kanssa kasvotusten. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliiton lasten ja nuorten chat, joka on auki vuoden jokaisena päivänä kello 17–20, tai Sekaisin-chat, joka päivystää ma-pe klo 9–24 ja viikonloppuisin klo 15–24.
Jos kotonasi tulee vastaan pelottava tilanne tai sinusta tuntuu, ettet voi odottaa avun saantia, voit soittaa alla olevaan puhelinnumeroon ja saada apua välittömästi.
Valtakunnallinen kriisipuhelin, soita 09 2525 0111. Kriisipuhelin on auki vuoden jokaisena päivänä, 24 tuntia vuorokaudessa. Voit myös halutessasi soittaa nimettömästi.
Johtui äitisi käytös sitten mistä tahansa, haluan sinun muistavan, että syy ei ole sinussa. Joskus saatamme purkaa omaa pahaa oloamme toisiin, mutta se että meillä itsellämme on paha olla, ei oikeuta meitä käyttäytymään ilkeästi toisia kohtaan. Toivon, että otat yhteyttä johonkin auttavaan tahoon, jotta voit saada apua kuvailemaasi tilanteeseen. Älä jää yksin, uskalla pyytää apua, ihan samalla tavalla kuin jo uskalsit kirjoittaa tänne meille. Muista, että avun pyytäminen ja sen vastaanottaminen ei ole heikkouden merkki, päinvastoin. Se osoittaa suurta rohkeutta ja vahvuutta.
Toivotan sinulle suunnattomasti rohkeutta tuleviin kohtaamisiin ja keskusteluihin!
Isot voimahalit <3
Lila