Huimaus
14.03.2024
Minua on huimannut muutaman kerran seksin jälkeen viime aikoina. Tämä on uusi ilmiö. Ongelmaa ei ole, jos jään sänkyyn laukeamisen jälkeen. Pitäisi kuitenkin käydä pesulla, ja noustessa silmissä mustuu. Menin kerran ihan seinää päin. Ei ole muuten ollut huimausta. Mikähän sen sai aikaan, että minusta tuli näin heikkopäinen?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
14.03.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Ihan ensimmäisenä minulle tulee mieleen, että kyse voisi olla siitä, että seksin aikana hengityksesi muuttuu ja poikkeaa normaalista. Ehkä hengittelet epäsäännöllisesti tai tulet pidättäneeksi osittain hengitystäsi? Tämä voisi selittää sen, että pienestä happivajeesta johtuen kokisit huimausta. Toinen mieleeni tullut asia on verenpaine, joka seksin aikana usein nousee ja saattaa aiheuttaa huimauksen tunnetta. Toisaalta, mikäli verenpaineesi on kovin alhainen, voi ylösnouseminen (etenkin jos nouset rivakasti) aiheuttaa huimausta. Entä verensokeri? Voisiko sinulla olla energiavajetta?
Millaista seksiä harrastat? Kyse voisi olla myös asentohuimauksesta, mikä on yleensä hyvänlaatuista. Tavallisesti tämänkaltainen huimaus saattaa ilmaantua esimerkiksi pään asentojen vaihdoissa tai esimerkiksi päätä taivutettaessa taaksepäin. Etenkin pään kääntäminen provosoi tällaista huimausta.
Myös jännittynyt niska voi aiheuttaa huimauksen tunnetta, samoin kaularangan toimintahäiriöt. Harvoin huimaus on merkki mistään vakavammasta, mutta mikäli huimaus alkaa vaivata arkea, on syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle.
Muita syitä hakeutua lääkärin vastaanotolle huimauksen vuoksi ovat esimerkiksi muutokset kuuloaistissa (heikentynyt kuulo), puheen tuottamisen vaikeudet, kaksoiskuvat tai näkökyvyn heikentyminen tai muut ongelmat.
Hyvää kevättä sinulle,
Terkuin Stinke