Onanera
08.05.2024
Hej, nu undrar jag ifall det finns något hemma som man kan använda som känns som en penis. Har haft sex tidigare några gånger och alltid när penisen ska föras in så gör det ont, inte så farligt ont men ändå, ”smärtan” försvinner efter en stund men jag undrar ifall det ska vara så eller om jag bara inte varit tillräckligt våt, vill gärna testa själv för att lära känna min kropp bättre också. Och med min sak menar jag typ morot med kondom på eller nåt sånt, men då e ju inte en morot lika mjuk och stor som en penis heller ????‍ Cisse

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
13.05.2024
Hej,
Det du beskriver låter nog helt normalt. Det är jättevanligt att man spänner sig då man skall ha sex, och speciellt om det är första gångerna så kan det göra ont. Det kan hända att man själv upplever att man är helt avslappnad, men eftersom sex ÄR spännande så kan man inte helt "lura" sin kropp. Om man använder glidmedel och har ett tillräckligt långt förspel innan man börjar på så ger man kroppen bäst förutsättningar att slappna av och göra sig förberedd.
Jag tycker att det är jättebra att du vill lära känna din kropp och förbereda den lite. Då kan du också ta reda på hur just din kropp fungerar och vad som känns bra för dig. Du skall komma ihåg att sex aldrig får vara någonting som någon annan bara "gör mot dig" och att din uppgift skulle vara bara att "ta emot", utan du har alltid rätt att berätta vad som känns bra och i vilken takt du vill gå framåt med din partner. Om du vill testa med någonting hemma så är det egentligen bara din egen fantasi som sätter gränser för vad det kan vara för föremål. Huvudsaken är att det är helt och rent och att det inte kan gå sönder eller ge ifrån sig skadliga ämnen. Det är alltid bra att trä en kondom ovanpå föremålet och att använda ett glidmedel. Glidmedel kan du köpa i butiken eller på apoteket. Du får helt enkelt titta omkring dig vad som skulle kännas som en lämplig storlek, t.ex. skaftet till en hårborste. Det är sant att penisen känns annorlunda, och om du tycker att föremålet känns för hårt så kan du t.ex. vira något tyg runt den innan du trär på kondomen så att det inte finns några vassa eller hårda kanter.
I flera större butiken (t.ex. Prisma och Citymarket) säljer de också nuförtiden vibratorer som är speciellt utformade till att passa för dessa experiment, och det finns ingen åldersgräns på att köpa dem så det är bara att slå till.
Lycka till!
Kram,
Tessi