Vessahätä
01.04.2024
Olin tuttavien kanssa levillä pääsiäisenä. Tulin niiden kyydillä tänään kotiin. Lähdettiin aamulla aikasin sieltä ajaan ja syötiin aamiainen autos. Matkalla pysähdyttiin ekan kerran oulussa grillikioskilla, jossa ei ollut tietenkään vessaa, enkä kehdannut alkaa sitä kyselemään, kun kukaan muukaan sitä ei kysellyt seurueesta. Silloin oli vähän jo vessahädän tuntua, mutta ajattelin et seuraavalla pysähdyksellä käyn vessassa. Nukahdin siinä sitten ja tietysti nukuin seuraavan pysähdyksen ohi ja heräsin Pietarsaaren kohdalla vessahätään, joka oli selvästi pahentunut. Olivat ostaneet pysähdyksellä lounasta autoon, jolloin olin juuri ollut unessa. Toivoin et Vaasassa olisi pysähdytty mutta ei pysähdytty kun tosi vilkkaalle bussipysäkille ihan parin sekunnin ajaks kun kuskia vaihdettiin. En siinä tyhmänä kehdannut mennä puskaan. Kova liikenne vieressä aiheutti nii paljon häpeää. Jatkoin sitten vain istumista ja koitin siinä saada syötyä. Sen jälkeen olosta tuli tosi tuskallinen. Ihan lähellä kotia sanoin että tarvisi päästä vessaan, mutta sanoivat ettei enää pysähdytä kun niin lyhyt matka. Sitten rupesi jo sattumaan mahaan. Juuri ennen kotiin pääsyä tunsin vain kuinka pissaa lirahti ensin ihan vähän ja sitten enempi housuihin todella kovasta pidättelystä huolimatta, mutta onneksi sain sen loppuun eikä autonpenkkiin tullut onneks mitään, mutta harmaisiin verkkareihini tuli haaroihin jo näkyvä läikkä. Itse haistoin loppumatkan pissani joka oli todella voimakkaan hajusta? Lopulta kotiin päästyäni tutut vielä kysyi et onko sulla noin kova vessahätä. Sanoin et on. Yritin samalla peitellä märkää etumustani. En tiedä näkikö tutut tai haistoiko että mul oli tullu pissa housuun, mutta eivät siitä ainakaan mitään sanoneet. Mutta siitä äkkiä kotiin vessaan ja pissa ei meinannut millään tulla. Alavatsani oli jotenkin oudosti turvonnu ja todella kova johtuiko se tuosta pidättelystä? Lopulta sain pissan tulemaan. Turvotus lähti kun sain pissattua. Pissani oli myös todella keltaista. Pissauksen lopussa tuntui hetkellisesti kirvelyä/polttelua, joka loppui kyllä melkein heti? Onko tuosta tullut jotain haittaa minulle? En ole koskaan kokenut noin tuskallista matkaa. Vaik oon aika hyvä pidätteleen nii nyt tuli sekin raja vastaan. Onneksi en juonu kun muutaman hörpyn vettä koko matkalla. Kotona join heti parilasia vettä. Tyhmä olin kun en vaatinut pysähdystä mut en vaan saanu sanottua. Äkkiä vaan isokasa vaatteita joiden sisään likaset verkkarit laitoin ja heitin pyykkikoneeseen RA
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
05.04.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Suo anteeksi, että jouduit odottamaan vastaustasi kohtuuttoman pitkään. Olen nyt konsultoinut Etelä-Pohjanmaalla työskentelevää erikoislääkäriä ja koostanut alla olevan vastauksen. Lääkäri on tarkastanut tiedot oikeiksi:
Kiva että sait viettää pääsiäisesi Levillä, toivottavasti oli hieno kokemus! Kertomasi kuulostaa tukalalta kokemukselta; virtsan pidättäminen liian pitkään ei ole terveellistä. Mikäli virtsaa pidättelee liian pitkään, voi siitä aiheutua juurikin mainitsemaasi kipua alavatsalle. Virtsan pidättelystä johtuva alavatsakipu voi tosin jatkua päiviä. Se johtuu lihasten supistelusta. Virtsarakkoa ympäröivät lihakset supistelevat ja kouristelevat rakon tyhjentyessä pääsemättä kunnolla rentoutumaan.
Kerroit, että sinulla lirahti pissaa housuun. Se kuulostaa elimistön normaalilta reaktiolta. On nimittäin normaalia, että rakon venyttyä äärimmilleen se ei enää kestä, vaan pissaa lirahtaa housuun. Rakko onkin sinulla varmasti ollut jo todella täynnä virtsaa. Täysinäinen virtsarakko työntyy/nousee vatsaontelosta ylöspäin työntäen vatsanrakenteita ulospäin, jolloin vatsakin näyttää pullealta/turvonneelta. Kertomasi mukaan pystyit kuitenkin pysäyttämään virtsasuihkun, kun sinulla lirahti pissaa housuun. Se kertoo siitä, että lantionpohjalihaksesi ovat hyvässä kunnossa sekä virtsaputken sulkijalihas toimii.
Virtsa voi haista voimakkaalta esimerkiksi nestehukan vuoksi, mikä sinulla luultavimmin oli, kun olit juonut vain muutaman hörpyn matkalla. Luultavimmin kirvely ja polttelut johtuivat nestehukasta eli hyvin vahvasta virtsasta. Mikäli poltteen tai kirvelyn tunne jatkuu, voi kyseessä olla virtsatieinfektio. Virtsan pidättäminen liian kauan voi nimittäin altistaa sen kaltaisille infektioille. Useimmiten infektion aiheuttaa esimerkiksi peräaukosta virtateihin päässeet bakteerit, mutta myös virtsassa on bakteereita ja mikäli ne ovat liian kauan virtsarakossa, voivat ne johtaa tulehdukseen. Toisaalta virtsatieinfektiossa esiintyy usein tiheävirtsaisuutta.
Mikäli pissaa alkaa pidättää usein ja jatkuvasti, voi sillä olla suurempia seuraamuksia: mikäli virtsa ei pääse purkautumaan ja virtsan määrä suurenee virtsarakossa, joutuu rakko myös venymään. Virtsan pidättäminen kauan voi aiheuttaa munuaisongelmia ja aiemmin mainitsemia virtsatieinfektioita. Munuaisongelmat eivät kuitenkaan synny kertaluontoisesta pidättelystä.
Virtsan pidättäminen määräänsä enempää ei ole millään muotoa terveellistä tai kannattavaa, mutta en usko, että yhden päivän pidättämisellä olisi kauaskantoisia seurauksia. On kuitenkin hyvä muistaa, että virtsahädän tarkoitus on viestiä sinulle tarpeesta mennä vessaan. Mikäli tarvetta ei kuunnella, voi virtsarakko venyä. Sen seurauksena virtsahädän viestit eivät enää tule välttämättä luonnollisesti ja rakko voi alkaa kärsiä toimintahäiriöistä, esim. siitä, ettei se pääse tyhjenemään kunnollisesti.
Ymmärrän, että voi olla kiusallista pyytää päästä vessaan tuollaisella matkalla. Vastaavassa tilanteessa kehotan kuitenkin sinua keräämään rohkeutesi ja pyytämään pysähdystä. Kaikkien ihmisten on käytävä joskus myös pissalla ja kaikki tietävät, kuinka ikävää sitä on pidättää. Rohkeasti vaan pyydät herättämään, mikäli alkaa vaikuttaa siltä, että nukkuisit muutoin huoltoaseman ja vessan ohi.
Toivottavasti alavatsasi turvotus on normalisoitunut ja voit hyvin. Älä vastaisuudessa enää pidätä kauan! Muistathan myös juoda suositusten mukaisesti; neste huuhtelee virtsarakkoa. Toivon myös, että et jää murehtimaan housuihin pissaamista tai sitä mitä muut ajattelivat. Luultavimmin he eivät ole edes huomanneet. Mikäli he ovat pistäneet asian merkille, on heitä varmasti harmittanut, etteivät he ole hoksanneet sinua huoltoasemilla tai eväspaikoilla herättää.
Hyvää kevättä sinulle,
Terkuin Stinke